Onlangs verwijderde Facebook een foto van het prehistorische vrouwenfiguurtje de Venus van Willendorf. Het rondborstige beeldje werd ‘te pornografisch’ bevonden door de preutse keurmeesters van Mark Zuckerberg. Het was overigens bepaald niet de eerste keer dat Facebook werd beticht van iconoclasme. Steven Kolsteren, hoofd educatie van het Groninger Museum, vindt dat er een dubbele moraal heerst. ‘We zijn een paar muisklikken weg van harde porno, maar willen kinderen ook beschermen tegen alles wat neigt naar naakt.’ Juist daarom moet je volgens hem met je klas komen kijken naar de flamboyante blootfoto’s van David LaChapelle.

 

Dat pubers zich ongemakkelijk voelen over hun veranderende lichaam en daarom vaak moeite hebben met ‘blote’ kunst is oud nieuws. De discussie over wat wel en niet kan in het museum, op social media en in de klas is echter wel nieuw. Volgens onze muziekredacteur Michel Berendsen wordt die grens scherper getrokken dan tien jaar geleden. De redenen hiervoor zijn divers: feministen en #MeToo-activisten proberen de hardnekkige seksistische traditie te doorbreken die ervoor zorgde dat vrouwen in de kunst zelden verder kwamen dan (naakt)model of muze. Social media doen ook een duit in het zakje, want ongemerkt heeft de puriteinse Amerikaanse moraal van Facebook en Instagram invloed op leerlingen. Al dat expliciete bloot hoeft voor hen niet meer zo, ze vinden het simpelweg niet gepast.

 

Van redacteur Esther Schaareman mag kunst ook schuren, en zij vindt het belangrijk dat leerlingen leren kijken naar naakt, dwars door hun ongemak heen. Dat pubers op dat gebied wel wat opvoeding kunnen gebruiken bewijzen de obscene krabbels die iedere kunstdocent wel in zijn lessen tegenkomt. Zo ook redacteur Floor Roos, die wekelijks gniffelende jongetjes treft die vol ijver piemels kleien. Haar remedie is om hen zonder blikken of blozen te complimenteren met hun vakmanschap om daarna over te schakelen op de anatomische en esthetische tekortkomingen van de afgebeelde fallus. Dat zal ze leren!

 

Uit recent onderzoek onder scholen van de Vereniging Openbaar Onderwijs blijkt dat 83% van de docenten controversiĆ«le onderwerpen niet uit de weg wil gaan. Maar goede intenties sneuvelen snel in het klaslokaal. Want hoe om te gaan met leerlingen die walgen van de plukjes schaamhaar op Courbets meesterstuk l’Origine du Monde terwijl ze moeiteloos het nummertje Habiba van rapper Boef meezingen waarin hij apetrots rapt over een meisje dat aan zijn banaan likt? Juist in de kunstklassen kunnen we leerlingen helpen in hun zoektocht naar identiteit. Hoe dat te doen zonder rode koontjes en gegniffel leest u in deze Kunstzone.

Judith