Weliswaar niet ingewijd, toch betrokken. Kunstenaar/ondernemer, politicus/wetenschapper/ ouder: ze kunnen zinvolle vergelijkingen of inspirerende gezichtspunten bieden. Kunstzone haalt ze erbij.

Het NNO (Noord Nederlands Orkest) voerde samen met Club Guy & Roni het project Move it! uit: 88 vmbo-leerlingen dansten in een theatraal spektakel op de klanken van een groot symfonieorkest. Waarom vindt Ingeborg Walinga, directeur van het NNO, het belangrijk dat juist vmbo-ers in aanraking komen met klassieke muziek?

Demystificeren van klassiek door dans

‘Het NNO brengt een breed repertoire en speelt, naast de juwelen van Bach, Mahler en Brahms, net zo goed filmmuziek van Harry Potter, Bowie en de Beatles – dat is inmiddels ook klassiek geworden.’ Inmiddels, stelt Ingeborg, zijn er twee generaties opgegroeid zonder vanzelfsprekende kennismaking met ‘traditionele’ klassieke muziek: mensen gaan niet meer naar de kerk, er wordt minder gemusiceerd thuis en ook op middelbare scholen wordt vaak voor de toegankelijkere popmuziek gekozen. Er hangt een aura van elitair om het woord ‘klassiek’ en dat is jammer. ‘Want waarom zouden juist leerlingen die het niet van huis uit meekrijgen, verstoken moeten blijven van prachtig werk waarmee je je muzikaal arsenaal kan uitbreiden?’ Je moet er alleen wel kennis mee kúnnen maken en leren hoe je naar een symfonisch werk kan luisteren. En zo’n project als Move it! doet dat heel goed. ‘Het demystificeert klassieke muziek via de dans: met laagdrempelige danslessen op school krijgen we veel vmbo-leerlingen te pakken. En als je eenmaal samen danst, is de stap naar de klank van een groot orkest niet heel groot meer. Klassiek wordt dan opeens cool.’

Protestsongproject rond Brittens ‘War Requiem’

Het NNO, stelt Ingeborg, wil zich als symfonieorkest legitimeren door de klassieke muziektraditie niet alleen levend te houden, maar ook te verrijken. ‘Net als het werk van Shakespeare moeten die oude stukken soms gerelateerd worden aan deze tijd – en we zijn niet puriteins in de manier waarop we dat doen.
In november 2018 werd bijvoorbeeld het War Requiem van Benjamin Britten opgevoerd, precies honderd jaar na het einde van de Eerste Wereldoorlog: een indrukwekkend werk dat de horror van oorlog aanklaagt. Een even universeel als actueel thema. De teksten van het requiem zijn gebaseerd op gedichten van een frontsoldaat. Je zou het War Requiem kunnen beschouwen als protestsongs. In het voorprogramma van dit requiem brachten jongeren uit Groningen en Drenthe zelfgeschreven protestsongs ten gehore. Het NNO deed daarvoor een oproep; Eric Corton zat in de jury en studenten van het Prins Claus Conservatorium hielpen de leerlingen uit het VMBO en MBO bij het componeren van hun eigen protestliederen.
Deze projecten passen in een bredere missie van het NNO. ‘Met openbare repetities, een gevarieerd programma en gratis openluchtconcerten maakt het NNO klassiek toegankelijk. En we hebben de scholen nodig om leerlingen te bereiken die niet zelf naar ons toe komen. Misschien leveren Move it! en het War Requiem-project toekomstige concertbezoekers op, en dat is mooi meegenomen. Het NNO is de muzikale ‘krachtcentrale’ in Noord-Nederland die zoveel mogelijk mensen wil bereiken. Omdat we er van overtuigd zijn dat iedereen kan genieten van klassieke muziek – als je het eerst maar eens hoort.’

Ingeborg Walinga (1965) is sinds 2011 directeur van het Noord Nederlands Orkest, het oudste professionele symfonieorkest van Nederland (1862). Daarvoor was ze o.a. museumconservator en directeur van het Centrum Beeldende Kunst in Groningen.

Meer Informatie