Na een lange dag werken sta ik aarzelend voor de koelkast met daarin een aantal willekeurig overgebleven producten. Wat ik ga koken? Ik beschouw mezelf als een creatieve kok, maar dit is zelfs voor mij te veel gevraagd. Ik raadpleeg ChatGPT en vraag om een recept gebaseerd op de treurige inhoud van mijn koelkast. Het resultaat is een zeer smakelijke geroosterde zoete aardappelsalade met bleekselderij, hazelnoten en fetakaas. Met de enorme kennis en capaciteit om snel te leren, helpt ChatGPT bij het oplossen van problemen en maakt deze chatbot dagelijkse taken zoals bedenken wat je gaat eten efficienter. Vanaf nu is ChatGPT mijn souschef in de keuken.
Afgelopen maand werd onderwijsland opgeschrikt door de komst van artificial intelligence (AI) in het klaslokaal. ChatGPT kan in een oogwenk verhalen schrijven, reflectieverslagen maken en academische papers produceren. Op het eerste gezicht lijkt deze AI de ultieme vijand van creativiteit en de ontwikkeling van schrijfvaardigheden bij studenten. Hoe kunnen we nog weten wat door de student of door AI is geproduceerd? In docentenkamers wordt flink gediscussieerd over het omarmen of verbieden van ChatGPT. Voorstanders van vooruitgang zien het als een noodzakelijke stap in de voorbereiding van de student op een technologische toekomst. Tegenstanders vinden het gebruik van ChatGPT frauduleus en doen er alles aan om AI uit het klaslokaal te weren. Acht universiteiten in Australië hebben zelfs besloten dat studenten voortaan hun examens weer met pen en papier moeten maken.
Om eerlijk te zijn weet ik nog niet precies hoe we in het kunstonderwijs met AI om moeten gaan. Wat ik wel weet is dat AI er is en voorlopig niet weggaat. We zullen ons moeten verhouden tot deze ontwikkeling. AI-technologie wordt grotendeels bedacht in Silicon Valley en bevat de gestolde geest van technologen. Het antwoord op de vraag hoe we met AI om moeten gaan komt niet van hen. We zullen in dit nieuwe tijdsgewricht zelf de fundamentele vragen moeten stellen waarom we (kunst)onderwijs geven en gezamenlijk bepalen hoe we onze leerlingen en studenten voorbereiden op de technologische toekomst.
Nu ligt de nadruk op de razendsnelle ontwikkeling van tekstproductie, maar AI wordt ook steeds beter in het componeren van muziek (www.aiva.ai/). Er is al een voorbeeld van een AI die in de stijl van Beethoven componeert. Het is echt indrukwekkend! Probeer als docent beeldende kunst ook even Dall-e uit. Voor dit blog heb ik deze tekst ingevoerd: ‘generate a poster in Art Deco style with an artificial intelligence’. Zie hier het resultaat:
Ik zou zeggen, ga lekker experimenteren. Laat AI je vervelende schrijfwerk oplossen, ontwerp posters, componeer muziek en bedenk een onmogelijk gerecht met de overblijfselen in je koelkast. Er gaat een nieuwe wereld voor je open.