Sinds covid experimenteren steeds meer musea met digitale formats en presentaties. Zo hoef je voor een bezoek aan een museum niet altijd meer de deur uit te gaan. Een kaartje kopen is vaak niet meer nodig. Ook in M denken we na over digitale mogelijkheden en de voordelen daarvan.
Zo zijn we dit voorjaar gestart met de voorbereidingen voor een digitaal participatieproject voor het secundair onderwijs. Samen met kpot, een innovatief grafisch bureau uit Leuven, speelden we met het idee om artificiële intelligentie (AI) te koppelen aan een deel van onze museumcollectie. Want AI is aan een razendsnelle opmars bezig. Teksten schrijven, liedjes componeren, auto’s besturen. . . Slimme computersystemen kunnen het allemaal, en ze leren vliegensvlug bij. Maar kan je met AI ook beeldende kunst maken? En hoe werkt dat dan? Allemaal vragen die we ons stelden.
Aanvankelijk waren we bang dat AI te moeilijk of te hoog gegrepen zou zijn voor in de klas. Daarom staken we ons licht op bij onderwijskundige Charlotte Vandooren, gespecialiseerd in AI in het onderwijs en verbonden aan Scivil. Zij stelde ons gerust. Met AI kun je in het onderwijs immers twee kanten op. Je kunt krampachtig proberen het weg te houden uit de klas, of accepteren dat het bestaat en je leerlingen helpen om er verstandig mee om te gaan. Dat is overigens niet nieuw vertelde Charlotte: ‘eerder gebeurde er al iets vergelijkbaars met de opkomst van het internet en daarvoor van de rekenmachine. AI gaat niet meer weg. Steeds meer scholen beseffen dat, maar weten niet goed wat het precies inhoudt en hoe ze ermee moeten omgaan. Leerkrachten merken ook dat ze er minder vertrouwd mee zijn dan hun leerlingen. Er is veel nood aan begeleiding en informatie.’
Charlotte’s enthousiasme en expertise gaf ons dat extra duwtje in de rug om AI te koppelen aan ons onderwijsproject. Op basis van haar tips en advies ontwikkelden we een tool waarmee leerkrachten en leerlingen op een laagdrempelige, intuïtieve manier kunst ontdekken. Aan de hand van informatie en opdrachten leren de leerlingen de werken beter kennen. Nadien dagen we ze uit om zelf een beeld te maken. Ze kijken, beschrijven en verwoorden, en creëren zo spelenderwijs een eigen versie van een bestaand kunstwerk, met behulp van AI. De resultaten zijn te bewonderen in het kunstlab van M.
We maken in dit project bewust géén koppeling met bestaande vakken. We willen ook leerkrachten aanspreken die (nog) geen kunst in hun lessen gebruiken. Want we geloven dat spelen met kunst en (hedendaagse) beeldtaal binnen verschillende vakken een verrijking kan zijn voor de lespraktijk. Op deze manier maken jongeren tegelijk kennis met AI én kunst.
Zin om zelf aan de slag te gaan met AI in je klas? Surf dan snel naar: www.hetkunstlabvanm.be