Hoe kan dans beter ingebed worden in het primair onderwijs?
– meer vakdocenten (dansdocenten) inzetten
– leraren opleiden om danslessen te geven
– dans koppelen aan het vak burgerschap
– dans vaker als sport aanbieden

Deze vraag werd aan het publiek gesteld tijdens de boekpresentatie van DANS! Praktisch handboek voor het basisonderwijs, op woensdag 7 februari bij ArtEZ in Arnhem. Zelf koos ik voor antwoord A (meer vakdocenten inzetten), omdat ik al jaren hoor hoe hbo-geschoolde dansdocenten de concurrentie moeten aangaan met hun goedkopere mbo-geschoolde collega’s. En er zijn blijkbaar in het onderwijs veel vacatures voor dansdocenten, die nu niet vervuld worden. Het lijkt mij dus een win-winsituatie om studenten Docent Dans beter op te leiden om in het onderwijs aan de slag te gaan, zoals ook in het oktober ondertekende DansopleidersAkkoord staat.

Tijdens de boekpresentatie kwam vooral optie B aan bod. Niet zo gek ook, want DANS! is geschreven voor leraren in het primair onderwijs. Deze derde en herziene druk is bovendien hét studieboek voor pabo-studenten. Alle auteurs werken op pabo’s. Het is hun missie om het vak dans bij pabo-studenten laagdrempeliger te maken, zodat ze straks geen gêne meer hebben om met hun leerlingen creatief te gaan bewegen. Wanneer deze (toekomstige) leraren begrijpen wat de kracht van dans in het onderwijs is, is de stap naar het inzetten van een vakdocent ook sneller gemaakt!

In Vlaanderen verscheen onlangs een vergelijkbaar boek: Dansexpressie van Maud Tielemans. In deze nieuwe muzische inspiratiegids vind je negen uitgewerkte dansactiviteiten en lesideeën voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Ook Maud vindt dat danseducatie in het onderwijs een evidentie moet zijn. Daar werkt ze hard voor! Bij Codarts inspireert ze de nieuwe generatie dansdocenten om in het onderwijs aan de slag te gaan, en op de lerarenopleiding in Antwerpen enthousiasmeert ze toekomstige leerkrachten voor dans.

Hoewel beide boeken zijn geschreven voor leraren, zijn ze interessant voor alle dansdocenten die aan kinderen lesgeven, of dat nu in het onderwijs is of in de eigen dansschool. Daarnaast geef ik graag nog een derde boektip.

Toen ik in Californië dans studeerde werd voor het vak danspedagogiek het boek Teaching Dance As Art In Education van Brenda Pugh McCutchen aanbevolen. Ik beveel dit boek ook graag aan, omdat het speciaal is geschreven voor dansdocenten die in het onderwijs werkzaam zijn. In de Verenigde Staten is het vak dans in het onderwijs namelijk gangbaarder dan hier. In dit dikke boek worden de Amerikaanse Dance Education Standards gedetailleerd uitgewerkt, aangevuld met vele didactische adviezen. Die standards komen grotendeels overeen met de kerndoelen in Nederland. Daarom is ook dit boek echt een must-have voor iedere dansdocent hier!

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)