Wat vind je daarvan?

Het lijkt erop dat er een eind komt aan de verschillende soorten eindexamens in de kunstvakken. Dat mag ook wel, geen enkel ander vak verkeert al zo lang in zo’n merkwaardige situatie.
Als leerlingen voor een kunstexamenvak kiezen hangt het van de school waarop ze zitten af welk vak dat wordt. Een met vooral aandacht voor het kunstvak zelf, zoals bij de ‘oude stijl’-vakken tehatex en muziek of een met meer algemene kunsttheorie, wat de ‘nieuwe stijl’-kunstvakken kenmerkt.
Je begrijp wat dit voor de docentenopleidingen beeldend en muziek betekent, die moeten nu immers voor beide soorten examenvakken opleiden.

Met de komst van de nieuwe tweede fase voortgezet onderwijs zouden de kunstvakken ‘oude stijl’ (tehatex en muziek) in havo en vwo verdwijnen. Toch mochten scholen bij de invoering ervan in schooljaar 1998-1999 ook ‘oude stijl’ examenvakken blijven aanbieden. De besluiteloosheid van staatssecretaris Karin Adelmund was daar debet aan. Zij vond de ‘nieuwe stijl’-kunstvakken nog niet voldoende uitontwikkeld, terwijl er nota bene een examenprogramma en voorbeeldexamens waren, waarover elke kunstvakdocent kon beschikken. Een verplichte invoeringsdatum voor de ‘nieuwe stijl’-vakken is er nooit gekomen, zodat veel scholen het tot op heden bij het oude laten.

Het recent gepresenteerde advies van de SLO-werkgroep voor de nieuwe vakkenstructuur heft de tweedeling tussen oud en nieuw op. Leerlingen kiezen uit vijf kunstvakken: beeldend, dans, theater, muziek en film. De structuur van elk kunstvak wordt hetzelfde. Die bestaat uit een praktijk- en theoriecomponent, waarvan het praktijkdeel geheel vakspecifiek is. De theorie is deels vakspecifiek, maar bestaat ook uit kunstanalyse en het interdisciplinaire ‘kunsten in context’. Het huidige vak kunst (algemeen) wordt daar voor een deel in geïntegreerd. Elke kunstdiscipline kent een schoolexamen en een centraal examen. Wat de inhoud daarvan wordt, ligt aan de nog op te richten vernieuwingscommissie.
Jammer genoeg zal het nog wel even duren voordat deze veranderingen op school merkbaar zijn. Voor mij kan dit niet snel genoeg ingevoerd worden!

Ik ben benieuwd wat je van het advies van de SLO-werkgroep vindt. Stuur jouw reactie naar hoofdredactie@kunstzone.nl, Kunstzone wil er graag uitvoeriger aandacht aan besteden.

Mocht je er eerst meer van willen weten, kijk dan op de SLO-website naar de webinar, en op de VLS– en VONKC-websites.

Cover #6

 

Eva Blaak De Systeemkasten-collectie / Hokjes (2022) Karton, kraftape, latex en papier