Er kwam een mail binnen op mijn studentenmailadres met de vraag of ik aanwezig wilde zijn bij een soort collegetour binnen Fontys Academy of the Arts (FAA) met demissionair staatssecretaris Uslu. De studieleiders van de verschillende opleidingen van de FAA hadden een klein groepje studenten benaderd om deze middag bij te wonen. Daar zeg ik geen nee tegen. Als student van de master Kunsteducatie heb ik zeker vragen voor Uslu, ondanks dat zij onderwijs niet in haar portefeuille heeft.
Eén van mijn Kunstloc-collega’s plaagde me in aanloop naar de collegetour, omdat ik heel enthousiast was over deze ontmoeting. Volgens haar ben ik een fangirl. Dat klopt. Ik vind Gunay Uslu na een reeks staatssecretarissen en ministers op het gebied van cultuur, die niet echt (of gewoon geen) hart hadden voor cultuur, een verademing.
Na Uslu’s bezoek dacht ik na waarom ik zo aan het fangirlen was. Niet omdat ze een ster of bekende Nederlander is. Dat is het niet, ondanks haar grote presence. Ik merk dat een dertigplusser zoals ik nog steeds een rolmodel nodig heeft. Niet omdat ik de ambitie heb om in het kabinet of in de Kamer te gaan zitten. Ik zie nog steeds weinig mensen die op mij lijken of op de kinderen waar ik mee opgroeide op posities in de kunst- en cultuursector. Dat Uslu een belangrijke positie had in de regering geeft mij inspiratie en hoop. Een paar weken na de collegetour besloot Uslu te stoppen als demissionair staatssecretaris. De recente verkiezingsuitslag verbaasde mij helaas niet, maar ik ben wel geshockt. Daarom wil ik vasthouden aan Uslu’s begin voor een nieuw pad in het cultuurbeleid.
Gunay Uslu heeft een studie Cultuurwetenschappen gedaan. Dit laat zien aan kinderen die meer met haar delen, zoals Turkse roots, dat je met een studie in de kunsten ondernemer kan worden, bij een museum kan werken, kunt promoveren én in de regering terecht kan komen.
Ik weet niet hoor, maar dat is gewoon vet!
Laten we voor 2024 Uslu’s energie en liefde voor cultuur vasthouden, ondanks de politieke wind die waait door het land. Laten we aan leerlingen zien dat het waardevol is om te houden van kunst en cultuur. En daarom ons hard maken voor cultuureducatie binnen en buiten de schoolmuren.