Amira is een klein slim meisje van 2 jaar oud. Ze is heel ondernemend en rent door het lokaal onder het toeziend oog van haar trotse moeder.
De eerste les verliep aardig, ondanks haar weigering om stil te zitten en ook andere kinderen een ervaring te gunnen met een instrument. Haar moeder was alert en deed mee met de les.

Bij binnenkomst van de tweede les stormt Amira op mij af om de instrumenten, die ik zorgvuldig onder doeken heb verstopt, tevoorschijn te halen. Als haar moeder haar bij haar handje pakt, zet ze het op een brullen. Wanneer ik mijn ukelele oppak om het startlied te spelen, maakt ze zich los van haar moeder en rent weer op mij af, want zij wil ook de snaren bespelen. Ik laat het instrument zien en de andere kinderen komen er ook bij staan. Altijd leuk om een les anders te starten, maar de rust die ik aan het begin probeer te creëren is ver te zoeken.

Als we de warming-up liedjes zingen, begint het meisje het lokaal door te rennen en te huilen als haar moeder haar op schoot zet. Ze gooit met de shaker die ze krijgt om mee te spelen en is duidelijk met het verkeerde been uit bed gestapt. Afleiden met spelletjes, instrumenten of dansjes helpt niet en al gauw merk ik dat ik alleen nog bezig ben met dit ene kindje en dat de moeder haar niet tot rust kan brengen. De andere kinderen worden steeds onrustiger en sommigen beginnen te dreinen.

Ik besluit iets te doen wat ik nog niet vaak heb hoeven doen; de meeste ouders tolereren bepaald gedrag niet en zijn het na een tijdje zat.
Halverwege de les zeg ik tegen de moeder dat ik denk dat Amira vandaag geen zin heeft in muziek maken, en vraag ik of ze het erg vindt om het voor gezien te houden en volgende week terug te komen. De moeder is erg gepikeerd, en zegt dat ze dat nog niet weet.
Ze gaan de les uit, de rust sluipt de groep weer binnen terwijl de andere ouders en ik opgelucht ademhalen.

Thuisgekomen probeer ik de moeder tevergeefs te bellen. Ik stuur haar een e-mail en leg uit waarom ik hen vroeg de les uit te gaan. Daarbij vertel ik dat Amira heel leergierig is en geïnteresseerd in muziek. Dat zij het als moeder hartstikke goed doet, maar dat kinderen soms niet mee willen werken. En dat ik hoop dat ze de week erop weer komen.
Mijn ervaring is namelijk dat als ouders de les uitgaan als het kind niet lekker in zijn vel zit of zich niet gedraagt het kind de week erop beter in de groep meedoet.

Ik kreeg geen antwoord, ze zijn nooit meer geweest . . .  .

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)