Onrust in het Vlaamse onderwijsveld dezer dagen. Een tekort aan leraren allerhande, een leerachterstand bij eenieder, de metingen voorspellen rampspoed,. . . En zo kunnen we nog een tijd doorgaan met wat er fout loopt.
In het Vlaams parlement schreeuwt een minister moord en brand. De onderwijskoepels (en dat zijn er een aantal in Vlaanderen) roepen er tegenin en leggen de schuld bij de minister. Dat spelletje is al een paar jaar bezig, naar oplossingen is niet gezocht.
En de leerling en student? Die krijgen hoofdpijn of een depressie van dat alles, want hun toekomst staat op het spel.
Wat wordt er zoal geroepen? Dat we terug moeten naar de kern van het onderwijs, dat we kennis moeten overbrengen en nog meer kennis moeten overbrengen. Het accent moet vooral bij wiskunde en taal liggen. Bij mijn weten is taal een expressiemiddel en hoort wiskunde bij de muzen, omdat het voorstellingen van een werkelijkheid probeert te vatten.
Maar o wee als je durft te spreken over muzische, expressie- of kunstzinnige vakken. Dat blijken lolletjes die best aan de kant mogen worden gezet. Net als het algemeen welzijn en het spijzen van door armoede hongerige magen met schoolmaaltijden.
Ik dacht nog even dat ruimtelijk inzicht, waarnemingsvermogen, voorstellingsvermogen en ga maar door belangrijke eigenschappen zijn die getraind en geoefend kunnen worden in kunstzinnige vakken. Maar ik moet ergens verloren gelopen zijn in mijn gedachten, ze blijken anno 2022 niet nodig! Afschaffen die handel en terug naar de ernst.
Ik wens hen veel succes, die roepers van terug naar de oude tradities, zonder de kwaliteiten die kunstvakken bieden ook maar in oogschouw te nemen en te zien waarover deze echt gaan! Ik zal wel weer verkeerd hebben gedacht, net als vele wetenschappers, kunstvakdocenten en anderen die met mij geloven in de schoonheid!!!