Juf mogen we weer tekenen op muziek?’
‘Gaan we ook beats maken bij de film?’
Inspireren en motiveren, daar gaat het om als je alle kinderen actief mee wilt laten doen met de muziekles. Om de kinderen tijdens de muziekles te motiveren, gebruik ik elementen uit andere kunstvakken.

Natuurlijk kun je ze allemaal een djembé (Afrikaanse trommel) geven om op te spelen, maar helaas heeft dit als resultaat dat de les vaker wel, dan niet uitmondt in een op hol geslagen dierentuin. De snel overprikkelde leerlingen zullen vervolgens weglopen en de muziekdocent is na twee lessen toe aan vakantie. De omringende klassen sturen een afgevaardigde om te kijken wat er in vredesnaam aan de hand is.

Doceren is doseren en dat geldt zeker ook voor de muziekles in het basisonderwijs. Veel docenten wisselen hun lessen daarom af met de meer bruikbare muzikale elementen, zoals zingen, bodypercussie, shakers(schudeitjes), claves(stokjes) en boomwhackers. Met als gevolg dat de kinderen op een gegeven moment in groep 6 verwend zitten te zuchten bij het zien van de muziekdocent met een tas vol van – voor hen – hetzelfde. Gelukkig heeft muziek veel raakvlakken met de andere kunstvakken. Zo kunnen leerlingen aan de hand van een muziekstuk tekenen, een verhaal schrijven, een dans, toneelstuk of film maken. En andersom natuurlijk.

Er is wel een maar. Op de basisscholen in Amsterdam en Beverwijk waar ik lesgeef, krijgen leerlingen om de week – en dan drie kwartier – muziekles. Met het geld van de gemeente geeft de ene week de muziekdocent les, de andere week de klassenleerkracht. Die herhaalt dan een deel van de muziekles van de muziekdocent.

Dat werkt dus niet. Leerkrachten hebben teveel verplichtingen, vaak hebben ze niks met het vak muziek of vinden ze muziekles geven doodeng. Amsterdam kent echter een tekort aan zowel klassenleerkrachten als muziekdocenten. Het zou dan ook mooi zijn als scholen niet alleen muziekdocenten, maar ook andere kunstvakdocenten in kunnen huren. Dat kost de gemeente wat meer, maar dan krijgen alle leerlingen wel elke week een kunstles. Tegelijkertijd verlaagt het de werkdruk van de toch al zo bezige klassenleerkrachten. Plus: de verschillende kunsten stimuleren kinderen anders te luisteren en kijken naar de wereld om hen heen.
Dat helpt misschien ook wel bij taal en rekenen.

Cover #3

Foto: Danilo Batista, 2021