Wilder en warmer

Ieder jaar wil ik wilder en warmer. Niet dat ik ontevreden ben in Nederland, maar ik blijf zo nu en dan graag op gepaste afstand van de hoekigheid en de bitterbal. Zoals een heremietkreeft zich in een niet door hem gebouwd huisje wringt, sjees ik zo snel mogelijk uit het mijne om me te vestigen in de habitat van een ander. Ik spijker mijn tent op de wand van een bergformatie en laad me op aan oneindige tinten blauw en groen. Vanuit de hoogte kijk ik naar een andere compositie, vanuit een ander perspectief. Maar verwijderd van mijn leven thuis, voel ik me dit keer een beetje schuldig. Ik heb het culturele en artistieke menu van Italië nog amper een blik waardig gegund. Het wordt dus tijd om af te zakken. Ik trek een schoon shirt aan en vertrek naar Florence.

Het broeierige tafereel dat ik daar aantref, bevindt zich qua gevoelstemperatuur tussen de uitverkoop van een matige modewinkel en een acute rampsituatie. Het Uffizi in de zomer is een ware Schiphol-ervaring. Van rij naar rij. Van balie naar balie passeert je Opinel mes met gemak alle barrières. Eenmaal binnen gaat de sloffende polonaise gestaag verder langs alle klassiekers die je normaal alleen gedrukt onder ogen krijgt. Ervan genieten is echter een kunst apart. Na meerdere mislukte pogingen, doe ik nog een laatste bij de werken van Botticelli waar Venus live wordt gecensureerd door telefoons en achterhoofden. Opgestookt door het gesnuif, gehoest en gejammer bereik ik langzaam een kookpunt. Mijn lijf is ondertussen doorgeduwd naar Ermafrodito. Een zijdezacht beeld subtiel uitgelicht in een donkere kamer. Het hoofd afgewend en met een lint voor de ingang op afstand gehouden van het publiek. Dat wil ik ook en forceer me naar de uitgang.

Eenmaal terug op hoogte kijk ik opnieuw naar het tafereel voor mij. Een door de natuur gevormde compositie is gelukkig altijd fijn voor het oog en het hoofd. Een onuitputtelijke inspiratiebron. Een geniaal kunstwerk zonder lijst. Je hoort nooit iemand zeggen: ‘Waar is het engagement!?’ of ‘Die oceaan ligt daar écht helemaal verkeerd en ook de vorm is slecht gekozen!’ Ik zet mijn schuldgevoel aan de kant, parkeer de musea voor later en geniet nog even van het uitzicht.

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)