Een honingochtend. Het weer is verlegen, suikerachtig, verward en koud als albast. Deze beschrijving van het weer zal je misschien verbazen, aangezien het weer vaak mooi, regenachtig of saai is. Misschien is het de sensitiviteit van taal die het ons mogelijk maakt dit onderscheid te maken in onze geest. Alles in de geest bloeit in taal, zelfs de manier waarop we ons voelen, de manier waarop we communiceren.
Liefde, het meest sublieme gevoel in de hele wereld. Wat is liefde in Nederlandse taal, in de dagelijkse taal? Hoe word je verliefd? Krijg je vlinders in je buik? Een snellere pols?
In de Arabische taal zijn er veel gradaties van liefde met bijhorende woorden die een specifieke situatie nauwkeurig beschrijven. Zo is er passie, Al Shaghaf, wat de initiële graad van liefde is wanneer de persoon het hart binnenkomt via de Sheghaaf Alqualb, de buitenkant van het hart. Of Al Wajd, het toneel waarop de persoon altijd met lichte droefheid aan zijn geliefde denkt. Zodra liefde echter met kwelling overlapt, wordt het Al Kalaf en de pijn die voortkomt uit liefde heet Al Wasb. Dan is er Al Eshque, als liefde toeneemt en buitensporig wordt. Al Gharam, wanneer de geliefde zich vastklampt en niet kan bestaan of niet wil bestaan ver weg van zijn liefde. De hoogste graad van liefde is Al Houyam, pure waanzin van de overvloed aan liefde en haar gradaties.
Als het meest majestueuze gevoel ter wereld op vele manieren en met vele woorden kan worden vertaald en geanalyseerd, hoe zit het dan met de verschillende kanten van ons leven? Hoe zit het met de manier waarop we communiceren en tegen elkaar een ‘goede, suikerige, melkachtige’ morgen zeggen? Ontvangen en verzenden, handelen en reageren.
Diversiteitsgevoeligheid kan worden ontwikkeld of omarmd door te genieten van taalgevoeligheid, ervan te leren en ervoor open te staan met nieuwsgierigheid. Als je iemand wilt leren kennen en verwelkomen, luister dan naar zijn taal en de manier waarop hij een nieuwe taal aanneemt. En als je een taal leert, erken dan dat je een nieuwe moraal opent in het leven van de ander. Oftewel een morele integratie.