Ze willen met hun handen bezig zijn. Niet de hele dag achter een laptop zitten, maar dingen maken. Studenten van de opleiding Wonen en Design van het Summacollege (Eindhoven) vertellen over hun ervaringen met de kunstvakken en de overgang van het vmbo naar een creatieve vakopleiding.

Hoe ervaren jullie de overgang van het vmbo naar het mbo, wat betreft de kunstvakken?

De opvattingen hierover blijken verdeeld en vooral de tijd op het vmbo komt aan de orde. ‘Na de derde klas was tekenen een keuzevak, maar dat wilde niemand doen. Ik vond andere vakken zelf ook belangrijker’, zegt een student interieurbouw: Een andere student: ‘Ik kreeg op het vmbo alleen de basis en had meer vrijheid en technische vaardigheden gewild om eigen ideeën uit te werken.’ Twee studentes interieurontwerp: ‘Wij kregen juist wel veel vrijheid voor eigen ideeën en we hebben niet het idee iets te hebben gemist. Alleen misschien tekenvaardigheden, die hadden we graag meer gehad. We kregen ook kunsttheorie, maar weten eigenlijk niet wat je daaraan hebt. Misschien algemene kennis?’

Door wie worden jullie geïnspireerd, hedendaagse of historische ontwerpers?

‘Nee, in principe door geen van hen. We leren nu weleens iets over historische stromingen, maar dat interesseert ons eigenlijk niet veel. Het gaat ons vooral om het maken. We maken het liefst wat er in ons opkomt, zonder ons te verdiepen in allerlei kunststromingen’ (ze kijken er een beetje vies bij). ‘Het zijn ook vooral ‘PowerPoints’ die worden besproken. Als er bijvoorbeeld een designer of ondernemer langs zou komen, of we op atelierbezoek zouden gaan, zou er vast wel interesse in zijn.’

Hoe zien jullie de toekomst voor je?

De voorkeuren vallen uiteen in twee richtingen: ‘Ik wil gaan werken, school is niks voor mij. Uiteindelijk wil ik voor mezelf beginnen.’ Een andere keuze lijkt het hbo: ‘Ik wil hierna verder studeren en dan in het verlengde van mijn studie interieurontwerp. En misschien daarna ook een eigen bedrijf.’

Wat is jullie advies aan kunstdocenten op het vmbo of mbo?

‘Laat de theorie vooral gaan over hedendaagse kunst en ontwerpers, daar heb je ten minste wat aan. Dat is leuker om over te leren dan al die historische stromingen. We willen graag gevarieerdere lessen, waarbij we met verschillend materialen en technieken experimenteren en het werkveld bezoeken, zodat je uit de praktijk dingen kan leren. Niet de hele tijd luisteren.’

Voor dit artikel zijn geïnterviewd: Bart van Grimbergen (19): interieurbouwer en Evi Zupancic (17), Tamara Vorstenbosch (18) & Lise de Matter (18): alle drie interieur adviseur.