Helaas is de ontwikkeling van de danskaarten vertraagd. Zodra ze gereed zijn zullen ze samen met de aanvullende informatie op deze pagina worden gepubliceerd.

 

 


 

Dansant burgerschap

Samen dansen en verbinden

Auteur: Lynn Kosakoy | Afbeelding: Web. Bas van den Eijkhof

Steeds wanneer ik met twee dansers een klaslokaal binnenstap voel ik spanning. Bij mij, bij de dansers en bij de kinderen. Het is toch wel enerverend om in een klas te dansen tussen stoelen, tafels én leerlingen.  

Als we beginnen is de spanning snel weg en zijn de leerlingen vol aandacht en verwondering. Samen spannen we met een bolletje wol een  spinnenweb kriskras door het lokaal. Dat spinnenweb symboliseert de verbindingen tussen alle verschillende kinderen en de leerkracht, want die doet ook gewoon mee. Als de dansers lichtjes aan het touw trekken, komen de leerlingen op hun eigen manier in beweging: ze dansen vrij door het spinnenweb of bewegen op hun stoel.

Na de voorstelling vragen we wat de kinderen hebben ervaren en gevoeld. Vertrouwen. Verbinding. ‘Ik deed wat anders dan zij en dat mag.’ En als we vragen of iedereen heeft gedanst, krijgen we een volmondig ‘ja’ terug. Ook van de jongen die op zijn stoel bleef zitten met het touw stevig in zijn handen.

Move School, Make Society!
In het project Move School, Make Society! gaan drie dansers/dansdocenten naar een basisschool om daar voor en met leerlingen te dansen, ‘gewoon’ in het klaslokaal. Uitgangspunt van dit project is ‘dansant burgerschap’. Dansant burgerschap is een vorm van danseducatie voor het primair onderwijs die ik ontwikkelde en waarin ik een verbinding leg tussen danseducatie en het leergebied burgerschap. Als dansdocent weet ik dat dans verbindend werkt en ‘sociale lijm’ kan zijn. Dans vraagt om een fysieke vorm van reflectie op het ik, de ander en de groep of zelfs de wereld.

Deze kijk op dans sluit aan op onderdelen van burgerschapsonderwijs zoals het ontdekken van je rol ten opzichte van de ander. Op een dansante manier worden verschillen en overeenkomsten tussen leerlingen blootgelegd, leren leerlingen wie welke rol past in een groep en hoe ze kunnen communiceren, samenwerken en bouwen op elkaar.

Lynn Kosakoy is afgestudeerd als bachelor docent dans (2017) en als master kunsteducatie (2020) bij ArtEZ. Haar fascinatie voor dans, primair onderwijs en groepsdynamiek resulteerde in een onderzoek naar en over dansant burgerschap.

54. Foto’s met Punctum 46. Voor het voetlicht treden 20. Inclusieve kunsteducatie 16. Muziek is meer