‘Als drummer werd ik vaak ingehuurd voor een trommelworkshop voor kinderen. Hartstikke leuk en goed bedoeld, maar erg oppervlakkig,’ stelt Matthijs Rolleman, afgestudeerd aan de Rockacademie en de bedenker van Golden Cage. Nu laat hij leerlingen van het vo middels een interactieve theatervoorstelling getiteld #Lifegoals en workshops nadenken over vragen als: wie ben jij en wat wil jij?

Rolleman heeft een missie: jongeren via hun eigen creativiteit over hun toekomst aan het denken zetten, wellicht geïnspireerd door Ontdek je passie en talenten, een boek van Chantal Trigallez. De basis is een voorstelling met twee jonge acteurs, die ook afzonderlijk geboekt kan worden. Leerlingen maken kennis met Romy en Jelle die hun verhaal vertellen. Ze stappen met gemak in en uit hun rol. Zij hebben allebei hun diploma gehaald en moeten belangrijke keuzes voor de toekomst maken. Voor haar is dat makkelijk, want ze weet precies wat ze wil, voor hem is het lastig en vervelend.

De spelers zijn herkenbaar en sympathiek. Ze gaan met leerlingen in gesprek zonder te oordelen. Kleine groepen werken natuurlijk beter dan grote, maar daar staat tegenover dat vrijwel iedere ruimte geschikt is. De twee weten de aandacht moeiteloos vast te houden en leerlingen mogen tussendoor gewoon praten. Omdat Romy zangeres wil worden, pakt ze met een gezongen nummer altijd weer de volle aandacht.

Deze werkwijze zorgt ervoor dat leerlingen ervaren dat kunst niet saai of moeilijk is en dat je er echt iets aan hebt. Golden Cage heeft een voorkeur voor een hele dag op school, omdat leerlingen dan daadwerkelijk aan de slag gaan, keuzes maken en hun pad op kunstzinnige wijze visualiseren.