Wat technologie in de context van kunst en cultuur betekent, is een vraag die het Expertisecentrum Creatieve Technologie van HKU dagelijks bezighoudt. Veel technologische toepassingen zijn niet alleen meer uit het dagelijks leven weg te denken, maar worden ook in de kunsten toegepast.

Maar weet je als maker ook hoe ze werken? En in hoeverre kun je die technologie vóór je laten werken om nieuwe mogelijkheden ervan te exploreren? Het ‘snappen’ van technologie wordt Computational Thinking genoemd, een onderdeel van de 21e-eeuwse vaardigheden. Je hoort vaak dat we allemaal moeten gaan programmeren, maar hoe pas je dat dan toe in je eigen maakproces of lesprogramma?

 

“Begin met je urenregistratie te programmeren en voor je het weet zie je dezelfde patronen en systemen terugkeren in je artistieke of educatieve praktijk”

 

Maak het jezelf makkelijk, begin met automatiseren! Als je nu al gek wordt als je je gewerkte uren moet bijhouden, kun je met bijvoorbeeld IFTTT (If This Then That) snel een systeem opzetten dat die uren registreert, bijvoorbeeld aan de hand van de GPS-locatie van je telefoon. Ze worden door IFTTT automatisch bijgehouden in een online spreadsheet. Met een beetje oefening kun je je resultaten snel verwerken tot statistieken en infographics die je ook aan je werkgever (en de belastingdienst) durft te laten zien.

 

Zin in experimenteren

Als je zo bezig bent, ben je in wezen al aan het programmeren: inzien dat het makkelijker is om gestandaardiseerde, (zich) herhalende handelingen uit te besteden aan een computer is namelijk ook Computational Thinking. Begin met je urenregistratie en voor je het weet zie je dezelfde patronen en systemen terugkeren in je artistieke of educatieve praktijk. Daarbij zul je je regelmatig aan moeten passen aan de technologie, want andersom gebeurt niet zomaar. Doe je dat niet, dan moet je het opnemen tegen de eindbaas (computer says no). Dat vraagt creativiteit en zin om te experimenteren.

Creatieve Technologie gaat om maken met technologie, en zodra die computer meer benut wordt duurt het niet lang voordat je ook daadwerkelijk gaat programmeren. Meestal omdat je iets wilt wat niet standaard aangeboden wordt. Zo verander je van een technologie User naar een Operator, je bent niet langer een technologie-consument, maar wordt er maker en eigenaar van. Zo kunnen – juist vanuit die houding – hele interessante nieuwe dingen ontstaan. Het kost even wat moeite om in de vingers te krijgen, maar daarna wil je nooit meer terug!


Arnaud Loonstra (HKU Expertisecentrum Creatieve Technologie) is kunstenaar, onderzoeker en mediatechnoloog en enorm nieuwsgierig naar de artistieke mogelijkheden van moderne technologie.

Kan digitale technologie handelingsverlegenheid in muziekonderwijs oplossen? Digitale dans. Dans en technologie, het lijkt een vreemde combinatie Een perfecte cirkel. Door de computer lijken we allemaal meesters De docent als kunstenaar. Onderzoek naar de toepassing van artisticiteit in lesontwerpen

Cover #6

Radically Mine! 2024 Winnend object juryprijs Leerlingenwerk vso De Berkenschutse (Heeze) Van Abbemuseum Foto Damion Thakoer (fragment)