Tot 2017 maakte literatuur deel uit van CKV. Toch wordt literatuur nauwelijks geïntegreerd in kunstonderwijs en vice versa. Dat is opmerkelijk, alleen al omdat teksten zo vaak deel uitmaken van beeldend werk, van muziek, choreografieën en – vanzelfsprekend – in theaterstukken. Bovendien: laten kunstenaars en schrijvers zich niet al te vaak door elkaar inspireren?

Wat kunnen literatuur en de kunstvakken in het onderwijs aan elkaar hebben? En hoe breng je literatuur naar de huidige, digitale, generatie? Kunnen daarbij de kunstvakken ingezet worden als middel?

In deze Kunstzone laten we zien hoe bepaalde modellen gebruikt kunnen worden bij het interpreteren van niet alleen literaire teksten, maar ook andere kunstvormen. Hoe literatuur, ondanks de dreigende ontlezing van jongeren toch voor hen interessant gemaakt kan worden, en hoe zij zelf kunnen komen tot een kunstcreatie. Hoe literatuur, door scenario’s te creëren, aan het denken zet en hierdoor nog steeds een functie heeft in de publieke ruimte. En hoe het werk van Vondel jongeren kan aanzetten tot het maken van een #MeToo installatie.

We laten zien hoe gedichten besproken kunnen worden en hoe literatuurhistorische kennis ingezet kan worden om literaire taaluitingen uit heden en verleden te interpreteren. Hoe de magische droomwereld van het ballet Giselle kinderen meeneemt in een verhaal en hoe docenten taalvernieuwing kunnen introduceren aan de hand van de huidige rapcultuur. En op onze Kunstzone-website: hoe een dertiger van kunstvakdocent met behulp van crowdfunding haar eigen boekencafé begon en daarmee een literaire trendsetter genoemd kan worden.

Literatuur en kunst is cool.