‘Toen Kunstzone vroeg of ik een artikel wilde schrijven was ik natuurlijk superenthousiast. Iets te misschien, want toen het even in mijn hoofd ronddwaalde had ik geen idee meer wat in hemelsnaam te schrijven over ‘Interdisciplinair leren’. Er zijn onderzoekers, wetenschappers en didactici die veel beter kunnen vertellen wat de pros and cons zijn van een interdisciplinaire opleiding. Mij rest alleen een ervaring als studente.’

‘Als kunstenaar kiezen voor een opleiding ‘Docent Beeldende Kunst & Vormgeving’ wordt door die-hard Fine Art studenten vaak gezien als fietsen met zijwieltjes of springen van de eerste duikplank. Ook fondsen maken het tegenwoordig bijna onmogelijk om, na deze opleiding, je hoofd boven water te houden als kunstenaar. Denk aan het minimum van drie jaar survivallen in de kunstwereld, voordat je kans maakt op een stimuleringsfonds. Wanneer ‘Art and Education’ boven aan je papiertje luidt, wordt je aanvraag niet meegenomen in de procedure.’

Focus op wat jij belangrijk vindt

‘Het doel van interdisciplinair leren is juist nieuwe inzichten generen, die je zonder kennis van het andere gebied – in dit geval kunsteducatie – wellicht niet zou hebben. Je aandacht wordt weliswaar verspreid, soms heb je het idee dat je wordt afgeleid, maar het is zaak telkens de focus te blijven houden op dat wat jij belangrijk vindt: zij het de kunstpraktijk, zij het kunsteducatie.’

Ruimere blik

‘In het afstudeerjaar kun je kiezen waar je de meeste aandacht op wilt leggen, in mijn geval was dat praktijk. Toch blijft de titel van de opleiding ‘Docent Beeldende kunst & Vormgeving’ aan je papiertje plakken. Wat af en toe een beetje steekt – aangezien dit niet de complete lading van de opleiding dekt.
Het gaat in veel gevallen om een veel ruimere blik op Kunsteducatie waarbij je, naast docent van havo 1B, ook kunt denken aan het schrijven
van educatieve programma’s voor musea, het bedenken van (interactieve) rondleidingen of het uitvoeren daarvan. Zelf geef ik daarom dan ook de voorkeur aan de Engelse vertaling ‘Art & Education’ en blijf ik nog even gaar koken in mijn atelier.’

Tyrell Kuipers (1994) is kunstenaar en mede-oprichter van het kunstinitiatief ‘De Roze Sokkel’. Ze studeerde ‘Docent Beeldende kunst en Vormgeving’ aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg.