INHOUD KZ05//2023
THEMA: ROUTINES EN RITUELEN
19 Intro Routines en rituelen
20 Kunst, routines en rituelen
26 Creatie niet inkaderen, maar stutten
29 Juf, het lijkt wel yoga!
30 Muziekpedagogisch improviseren Het samenspel van routines en improvisatie in de les muziek
33 De kracht van het dansritueel
36 Er moet ruimte zijn voor verwondering
40 Kunsteducatie laten spreken
43 Plankenkoorts Over de routines en rituelen in acteren
46 Kennis als basis voor de kunstvakken Hoe de Willibrordschool kunstvakken laat aansluiten op het kenniscurriculum
ALGEMEEN
08 Stilstaan En daarmee jongeren verleiden tot eigen podiumwerk
12 Kunstopdracht Tijd voor maken: Pointillisme
14 On stage en backstage Een kijkje achter de schermen van Het Concertgebouw
16 Onderzoek in en met de praktijk
48 Multisensorische kunstbeleving
52 MBO Cultuurkaart in de praktijk In gesprek met pioniers Jillis en Dan
55 Art-Based Learning en muziek Wat Art-Based Learning (ABL) muziekonderwijs kan bieden
58 De tas (5)
RUBRIEKEN & COLUMNS
03 Redactioneel
06 Beeldreportage Taring Padi: Tanah Merdeka
13 Jonge Kunstbelevers Dora Derks
24 Beeldreportage Ritual Reality
28 De Canon van Rop Rear Window
34 Centerfold Patricia Kaersenhout
42 Buitenblik Paulien Oltheten
50 Weerwerk Eindexamenleerlingen Veluws College Walterbosch
54 Van Gerwen denkt door Humor uitleggen
59 De stagiair(e) Petra Berghorst
60 Beeldreportage Orkater
62 Achter de schermen
64 Cultuurbarbaar
66 Lidstaat & Helpdesk VLS/VONKC