De helft van de jongeren in Nederland volgt een mbo-opleiding. Voor velen van hen is het mbo het einde van hun schooltraject en het begin van hun werkende leven. Zij hebben daarvoor niet alleen vakkennis nodig, maar ook voldoende algemene kennis. En dat terwijl ze midden in de stormachtige leeftijdsfase van 16 tot 22 jaar zitten, de tijd waarin ze een eigen identiteit ontwikkelen en zich misschien ook gaan afzetten tegen hun omgeving. Er rust dus een flinke verantwoordelijkheid op de schouders van studenten én van docenten.

Het hoge tempo waarin nieuwe technologische ontwikkelingen zich voordoen vraagt om voortdurende aanpassingen in het curriculum van beroepsopleidingen. Beroepen veranderen. Hoe de ontwikkelingen precies gaan uitpakken is onzeker en het is juist daarom belangrijk om mbo’ers creativiteit mee te geven. Kunst en cultuur kan hen helpen om andere talenten te ontdekken en hun communicatievaardigheden te verbeteren. Kijken naar kunst kan mbo’ers bovendien leren om dingen vanuit een ander perspectief te zien. Belangrijke vaardigheden waar je de rest van je leven iets aan hebt.

In deze Kunstzone een kijkje in de keuken van de – soms weerbarstige – praktijk van de cultuureducatie in het mbo. Waar docenten soms nog roepende in de woestijn zijn. Culturele instellingen een lange adem nodig hebben. Maar waar bovenal alles op alles wordt gezet om mbo-studenten in contact te brengen met kunst en cultuur. Dat levert een hoop inspirerende en leerzame ervaringen op.