Van Judas, de bestseller van Astrid Holleeder, is een toneelversie gemaakt. Ook jongeren die niet zo van lezen houden, worden aangesproken door het waargebeurde verhaal over haar broer en crimineel Willem. Wellicht een mooie opstap om de voorstelling te bezoeken, maar dan moeten ze wel zitvlees hebben en geïnteresseerd zijn in familierelaties.

De naam Willem valt nergens. Pas op het einde verschijnt een indringende foto van hem. Toch is hij zeer aanwezig. In de voorstelling, geregisseerd door Johan Doesburg, kijken we mee met vier vrouwen: de zussen Astrid en Sonja, moeder Stien en de dochter van Astrid. Astrid, gespeeld door Renée Fokker, besluit om zich niet langer onder druk te laten zetten door grote broer en weet wat dat betekent: levenslang. We zien hoe ze worstelt met verraad en dreiging.

Knal

De voorstelling begint met een harde knal: de vrijlating van Willem Holleeder in 2012. Hij heeft dan zes jaar gezeten en gaat verder met het terroriseren van zijn naasten. Dat hij geen gemakkelijke jeugd had, met een dronken vader die sloeg, mag een verklaring zijn, maar geen excuus. Angst domineert het leven van Astrid en dat heeft invloed op haar relatie met moeder, zus en dochter.
We zien een sterke vrouw, berekenend en moedig, maar ook kwetsbaar. De beklemming die zij ervaart, vormt de basis. Er wordt veel gepraat. De bijna twee uur durende voorstelling wordt visueel aantrekkelijk gemaakt door het verplaatsen van doodskisten. Soms is er ontroering, als je de onmacht van de moeder voelt of als je meekrijgt hoe dochter Sam eronder lijdt.
Het proces tegen Willem Holleeder is nog niet voorbij. Astrid is ondergedoken, bang voor een liquidatie. De relatieperikelen, het schaakspel en het laveren tussen liefde en haat, zullen jongeren herkennen. Maar wie een theaterthriller à la de misdaadserie Penoza verwacht, wordt teleurgesteld.

Meer Informatie