de omgeving
van de mens
is de medemens
Jules Deelder (uit: Euforismen, 2000)
de omgeving
van de mens
is de medemens
Jules Deelder (uit: Euforismen, 2000)
Codarts ligt vrijwel naast station Rotterdam Centraal, deels zelfs op congresgebouw De Doelen. Bij de entree nemen zowel leerlingen van de Havo/vwo voor Muziek en Dans (HMD) als de muziek- en dansstudenten van Codarts de roltrap naar de vijfde verdieping. Hier is de gemeenschappelijke kantine en zijn de concertruimten. Verder naar boven zijn de klaslokalen voor de HMD, de bibliotheek en verschillende oefenstudio’s. Het gebouw met hoge ruimtes, veel licht en onverwachtse ontmoetingen nodigt leerlingen uit om van elkaar te leren. Lena Eilers (vwo 6, Dans) noemt de sfeer ontzettend motiverend. ‘Op school lopen zoveel verschillende mensen rond. Je hoeft je nooit te schamen. Je past er altijd bij.’
Informeel
HMD is een kleine school met een informeel karakter en valt onder de Stichting LMC Voortgezet Onderwijs. Leerlingen volgen muziek- of danslessen binnen het normale dagelijkse rooster, zo’n 15 uur per week. De combinatie met de AVO-vakken maakt dat je als leerling heel sterk moet zijn, meent locatieleider Sander Tetteroo. De selectie door Codarts is dan ook streng en vraagt meer dan alleen artistiek talent. Gedurende het schooljaar worden de vorderingen van de leerlingen regelmatig beoordeeld. De eerste klas is een proefperiode omdat Codarts een geslaagde auditie ook ziet als een momentopname. Leerlingen krijgen de kans om te wennen en zich te ontwikkelen. In de derde klas wordt met een tentamen bepaald of verder gaan bij de HMD zinvol is. De leeromgeving is zowel veeleisend als plezierig. Lena werd bij haar auditie op haar gemak gesteld door een ouderejaars die zei: ‘Gewoon lachen, en gaan.’
Volgens bestuursvoorzitter Wilma Franchimon van Codarts zorgt de intensieve samenwerking tussen AVO en Codarts ervoor dat het onderwijs voor de leerlingen soepel verloopt. ‘In oktober wordt al gewerkt aan de roosters en de planning van projecten voor volgend schooljaar. De lijnen zijn kort, iedereen kent elkaar.’
Erop uit
Het podium is bij de HMD een specifieke leeromgeving, waar leerlingen met voorspeelavonden, eindvoorstellingen en solovoorstellingen podiumervaring opdoen. Buiten de school treden ze ook op, vaak op verzoek. Onlangs nog, tijdens de Dag van de leraar en de Dag van de literatuur.
Tamara Roso, coördinator HMD Dans werkt vanaf de eerste klas met gastchoreografen en ziet daar de meerwaarde van: ‘Leerlingen maken zo kennis met diverse bewegingsstijlen en leren in een vroeg stadium over wat er nodig is om als danser of choreograaf aan het werk te gaan. Daarnaast biedt het natuurlijk inspiratie voor eigen danssolo’s.’
Van buddies en Plan B
Roso is enthousiast over het buddyproject waarin alumni van de HMD leerlingen begeleiden. Die kunnen zo een beter beeld krijgen van wat een vervolgopleiding bij Codarts écht inhoudt. Negentig procent van de HMD-leerlingen stroomt door naar een kunstvakopleiding bij Codarts of elders. Het is ook mogelijk om een bachelor bij Codarts te volgen en tegelijkertijd een studie aan de Erasmus Universiteit. Het was Franchimon die in 2015 het initiatief voor deze Double Degree nam, vanuit het Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL). Zo is er nu een oud-leerling van de HMD die Bedrijfskunde studeert aan de Erasmus Universiteit en Drums bij Codarts.
Jonge, talentvolle, ondernemende mensen opleiden, die van hun passie hun beroep willen maken en toegerust zijn met 21st century skills. Dat is het doel van de HMD, zegt Franchimon. Maar er is ook ruimte voor een plan B, mochten ambities veranderen of bijvoorbeeld fysieke factoren een beperking zijn. Loekie heeft belangstelling voor de studie sociologie, Lena oriënteert zich op de studie geschiedenis. ‘De liefde voor muziek en dans zullen de leerlingen altijd met zich meenemen,’ zegt Roso. ‘Als danser, maker, docent of als publiek. Waar het om gaat is dat ze doorzettingsvermogen en discipline ontwikkelen en uitgroeien tot mensen die iets willen bereiken.’
Krachtige leeromgeving
Leerlingen van de HMD delen hun school met studenten van Codarts, waardoor een leeromgeving ontstaat waarin de oudere studenten medestudenten worden. ‘Ik kan de studenten van Codarts door de glazen wanden van de dansstudio’s zien dansen. Dat is enorm inspirerend voor me’, zegt Lena. Die letterlijke transparantie is precies de kracht van de leeromgeving van de HMD; die maakt het mogelijk dat er interactie is tussen de HMD-ers en de studenten. Docenten stimuleren de leerlingen om zich ook school te ontwikkelen, anderen te ontmoeten, (podium)ervaring op te doen. Zodat iedere leerling na het eindexamen vol ambitie en vertrouwen het leven tegemoet kan treden, bij Codarts of elders. Met een hart voor kunst en een tomeloze nieuwsgierigheid naar iedereen en alles in zijn omgeving.
Aantallen
Voor het schooljaar 2019-2020 zijn 205 muziek- en dansleerlingen bij HDM ingeschreven: 69 jongens en 136 meisjes, waarvan 102 voor muziek en 103 voor dans. 27 leerlingen doen eindexamen havo en 11 leerlingen doen dat op vwo- niveau. Zo’n 80% van de leerlingen komt van buiten Rotterdam.