Muziekdocent 2022
Tineke van Dijk
Auteur: Mariska van der Vaart | Beeld: Leerlingoptreden bij bekendmaking Muziekdocent van het Jaar. https://vls-muziekdocenten.nl/.
Muziekdocent 2022
Tineke van Dijk
Auteur: Mariska van der Vaart | Beeld: Leerlingoptreden bij bekendmaking Muziekdocent van het Jaar. https://vls-muziekdocenten.nl/.
Het Ichthus College in Veenendaal heeft het getroffen met muziekdocent Tineke van Dijk. In juni werd ze muziekdocent van het jaar 2022. De vorige winnaar Petra Smit (Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert), reikte de prijs uit.
De verkiezing van de Muziekdocent van het Jaar is een initiatief van Buma Cultuur & Buma Music Academy (BMA) in samenwerking met VLS.
Tineke: ‘Het is een wam bad. Meteen na de nominatie kreeg ik zoveel complimenten! Volgens de leerlingen moest ik muziekdocent van het jaar worden omdat ze het zo leuk hebben bij het vak muziek, ze genieten ervan. Toen ik gekozen was gaf de school een enorm groot feest in de aula, met al mijn leerlingen.’
Funfactor
Tineke vertelt dat ze hard heeft moeten werken om te komen waar ze nu is. Onderwijs kan ploeteren zijn en niet iedereen ziet het vak muziek als interessant of nodig. Ze is positief ingesteld, altijd op zoek naar manieren om iets wél te laten lukken. De funfactor is belangrijk.
‘De eerste ervaring moet positief zijn, we moeten eerst plezier hebben in de les en in de muziek. Pas daarna kun je je doelen halen. Ik geniet van het lesgeven en dat merken leerlingen. Ik ben altijd bezig om materiaal te vinden dat leerlingen interessant of leuk vinden; ik kijk naar TikTok, YouTube, zoek methodes en steeds andere inspiratiebronnen.’
Tineke: ‘Muziek is een vak waarin leerlingen uit kunnen blazen, hun stress kwijt kunnen door samen muziek te maken. Bij muziek is er altijd iets dat je kunt, op je eigen niveau. Je kunt iedere leerling stimuleren. Het mooiste van mijn vak vind ik dat je in je les een leerling kunt laten stralen. ‘Met het vak muziek kan ik ook op emotioneel vlak iets voor hen betekenen. Er gebeurt veel in de pubertijd. Ik vind het mooi dat ik als volwassene een stukje met de leerlingen mee mag lopen. Ik probeer ervoor te zorgen dat zij zich goed voelen, dat ze een blij hart hebben gekregen door de muziekles. Soms hebben leerlingen iets anders nodig dan ik had voorbereid, dan buig ik mijn les om.’
Ademruimte
Ze benadrukt: ‘Ademruimte in het vak muziek is echt heel erg nodig. Het proces en samen muziek maken is belangrijker dan de cijfers. Er moet meer tijd en ruimte zijn om muziek te maken, samen zingen is bijvoorbeeld sociaal verbindend. Er wordt teveel beknibbeld op het muziekonderwijs. Er zou meer tijd moeten zijn voor het vak.’