Beeldend kunstenaar Tom L’Istelle: ‘Ik vind het leuk om talent te vinden en die leerlingen aan te sporen een richting op te gaan die ze eerst misschien niet gezien hadden. Laatst ontdekte een leerling tijdens mijn les dat ze goed kon kleien. Ik zag dat ze talent had. Ze straalde helemaal toen ik dat zei.’

Paprikachips.com

Tom begon op vmbo-basis en is nu beeldend kunstenaar. Met een aantal beelden in de openbare ruimte, heeft hij al heel wat naamsbekendheid gemaakt. Tom: ‘Vooral mijn beeld van Andert de Neanderthaler bij een parkeergarage in Den Bosch kennen veel mensen. Maar er staat ook een beeld van mij langs het spoor bij Breda.’ Tom maakt sculpturen, illustraties of geeft workshops, allemaal met één doel: ‘Ik wil mensen vrolijk maken. Dat ze een glimlach krijgen en dat ze beter om zich heen gaan kijken.’ Die glimlach krijg je al meteen als je naar zijn website gaat, www.paprikachips.com. Tom: ‘Waarom paprikachips? Ik zag dat die domeinnaam nog vrij was. Nou, die wilde ik wel. Hoe vet is dat!’

 

Geld verdienen met spelen

Bij vmbo-leerlingen tovert Tom een glimlach op hun gezicht. In het kader van het educatieproject Rolmodellen: oud-vmbo’ers inspireren jongeren (een samenwerking tussen middelbare school Het Hooghuis en Museum Jan Cunen in Oss) geeft hij lessen aan vmbo-leerlingen. Zo kunnen ze zien welke creatieve beroepen er met een vmbo-diploma mogelijk zijn. ‘Een leerling zei laatst: ‘krijg je daarvoor betaald? Ik word ook kunstenaar!’ Ze hebben geen idee dat dit mogelijk is. En dat terwijl het het beste beroep is dat er bestaat. Voor mijn gevoel ben ik altijd aan het spelen!’

Trots op vmbo’ers

Werken met vmbo-leerlingen vindt Tom fantastisch. ‘Vmbo’ers zijn praktisch ingesteld. Ze beginnen meteen, daar zit een soort oprechtheid en eerlijkheid in. Ook zijn het doorzetters, ze geven niet snel op. Dat vind ik echt tof om mee samen te werken.’ Hij is blij dat hij zelf ook van het vmbo komt. ‘Ik kreeg daar de ruimte om mijn eigen ding te proberen. En gewoon dat je met je handen kon werken, dat vond ik fijn.’

 

ALISSA DE JONGE is medewerker educatie bij Museum Jan Cunen.

Meer Informatie