LoSSe nUmmerS KUnStZone
NR. 01 JANUARI 2024
< Terug naar aanKooppagina:Thema #1 Kunst, onderwijs, macht
Machtsconstructies, machtsrelaties en hiërarchieën, ze komen in alle samenlevingen voor. In de kunsten en het onderwijs gaat het – net als in veel andere werkvelden – de laatste tijd vooral over machtsmisbruik en grensoverschrijdend gedrag. Het thema macht reikt natuurlijk verder. Het themadeel van deze Kunstzone gaat in op de macht van kunst en onderwijs.
Meer specifiek op hoe onderwijs, kunst of kunstonderwijs invloed kan hebben op het gedrag van anderen. Macht kan worden uitgeoefend door leraren, maar ook door leerlingen. Onderwijs heeft de macht – of kracht – om kunst en functies daarvan in onderwijsleerprocessen in te zetten.
Van het bovenstaande uitgaand stelden we onszelf en de auteurs van dit themadeel vragen als: ‘Hoeveel macht heeft kunst in het leven van mensen? Hoe machtig is de westerse blik in het kunstvakonderwijs? Hoe verhoudt de macht van de docent zich tot de macht van de leerling? Hoeveel macht heb je als docent over curriculum en lesinhoud? Wat als je als leraar of leerling onmachtig bent deel te nemen aan de digitale wereld’?
Cover: Foto Armağan Başaran (fragment) via Pexels PL