Antieke millennial

Zal ik het doen? Of toch niet? Ik zit te twijfelen of ik een TikTokaccount aan zal maken. Ik moet op de hoogte blijven van wat die kids doen. Ja toch?

Het feit dat ik het woord kids gebruik, zegt al genoeg. Ik voel me niet per se meer zo jong. Dat benadrukt Generatie Z (Gen Z) maar al te graag op het meestgebruikte Gen Z-socialmediaplatform van dit moment: TikTok. Op TikTok maakt Gen Z met lollige video’s gehakt van onze millennialtrekjes. Zoals dat wij millennials nog een portemonnee hebben of skinny jeans dragen.

Ik ben een soort van ‘vintage millennial’ (eind jaren 80 geboren). Mijn medemillennials die aan het begin van de jaren 80 zijn geboren worden genadeloos ‘geriatrische millennials’ genoemd. Ik voel me tegenwoordig steeds minder vintage, eerder antiek. Want als ik een winkelketen als Weekday binnenloop en de nieuwe collecties zie hangen, hef ik zuchtend mijn armen ten hemel en mompel ik dat ik die ‘nieuwe’ items al aanhad toen ik 11 jaar was.

Toch vind ik het belangrijk aansluiting te blijven houden. Trends komen en gaan. En komen weer terug: hallo Tamagotchi, je bent er weer! Volgen wat jongeren nu trekt op het gebied van kleding, taal, muziek en gadgets is niet alleen een raam, maar ook een spiegel waarin ik verhalen terugzie die ik nog ken uit mijn eigen jeugd. Ondanks dat wij millennials het mikpunt van spot zijn, bieden kunst en cultuur mogelijkheden om samen te zien waar we elkaar wél kunnen ontmoeten, zoals zeer binnenkort op de werkvloer.

Wat de status is van mijn TikTokaccount? Nog steeds niet aangemaakt. The Gram heb ik afgebouwd, omdat ik anders maar blijf scrollen. Dat is ook de reden dat ik alleen maar de Stories check. Met TikTok op mijn telefoon wordt het eindeloze scrollen alleen maar erger.

Ik vertrouw er maar op dat deze antieke millennial altijd een brug kan bouwen tussen Gen Z en de generaties erna zoals Generatie Alpha: want die Tamagotchi komt sowieso altijd weer back in fashion.