Kunstzone 1 is uit! Vooruitkijken en vernieuwen met ArtsSciences-onderwijs
24-04-2025
Beeld: Mindlight Kunst & creatie Jasna Rok Lab Make-up Sarina Mannaert Assistent Griet van Wesemael Foto Lies Willaert (fragment)
Kunstzone 1 is uit! Vooruitkijken en vernieuwen met ArtsSciences-onderwijs
24-04-2025
Beeld: Mindlight Kunst & creatie Jasna Rok Lab Make-up Sarina Mannaert Assistent Griet van Wesemael Foto Lies Willaert (fragment)
Hoe ga jij om met technologie die steeds meer invloed heeft op je leven, zoals AI? Wat denk je over klimaatverandering? En weet jij wat er in je eten zit, waar je afval belandt, of hoe schoon de lucht is die je inademt?
ArtSciences-onderwijs
Het zijn grote vragen waar we dagelijks mee te maken hebben. Ze vragen om kritisch denken en bewust handelen. In het eerste nummer van Kunstzone in 2025, die op 25 april uitkomt, onderzoeken we hoe kunstonderwijs kan bijdragen aan het begrijpen én aanpakken van deze complexe thema’s. Voor dit themanummer werkten we samen met CASE – Centre for Arts & Sciences Education, een landelijk netwerk dat zich richt op onderwijsvernieuwing op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie.
Onder de titel ArtsSciences duiken we in de kracht van vakoverstijgend onderwijs. Wat gebeurt er als kunst en bètavakken samenwerken? Hoe kunnen kunstenaars en wetenschappers samen nieuwe inzichten ontwikkelen? En hoe zorg je als docent dat deze samenwerking tot leven komt in de klas? In dit nummer verkennen we deze vragen en bieden we concrete handvatten om mee aan de slag te gaan in het kunstonderwijs. Want juist nu, in een wereld die grote uitdagingen met zich meebrengt, is het belangrijk om kennis aan elkaar te knopen.
Inspirerende voorbeelden
Het nummer staat vol inspirerende voorbeelden, waaronder het project Meespelen! dat muziek toegankelijker maakt met behulp van digitale instrumenten. Ook lees je hoe technologie in handen van kunstenaars maatschappelijke kwesties invoelbaar maakt – van voedselproductie tot mode en AI. In de rubriek ‘Buitenblik’ spreken we bijvoorbeeld met Louise Fresco, die haar visie deelt over de rol van wetenschap en kunst in het aanpakken van grote maatschappelijke vraagstukken.
Meerstemmigheid in kunsteducatie
Daarnaast lees je in dit nummer ook over onderwerpen buiten het thema. Zo verkennen we de selectie van talenten in het kunstonderwijs, met een pleidooi voor meerstemmigheid aan de poort naar kunstopleidingen. Wat betekent het om de ‘beste’ kandidaten te selecteren, en hoe kan deze selectie breder en inclusiever zijn? We nemen ook een kijkje bij Vocale Boost, een project dat letterlijk meerstemmigheid in het voortgezet onderwijs stimuleert. Samen zingen biedt ontspanning, kracht en verbinding voor pubers, en verdient een plek in het schoolcurriculum.
Verder krijg je inzichten in hoe vakintegratie vanuit filmeducatie kan bijdragen aan het ontwikkelen van kritische denk- en beeldcreatievaardigheden. Remon Klik onderzoekt namelijk hoe documentaire-onderwijs kan worden geïntegreerd in het onderwijs om leerlingen voor te bereiden op de visuele wereld waarin we leven.
Veel leesplezier!
Redactie Kunstzone
Bestel KZ01/2025!