Achter de schermen: Rogier Roeters en Pia Meuthen
Auteur: Henk Langenhuijsen | Beeld: 1. DeRealisatieShow (2025) Rogier Roeters Fotografie Vreemt 2. Tipping Point (2023) Panama Pictures Campagne- en scènefotografie Teis Albers

Achter de schermen: Rogier Roeters en Pia Meuthen
Auteur: Henk Langenhuijsen | Beeld: 1. DeRealisatieShow (2025) Rogier Roeters Fotografie Vreemt 2. Tipping Point (2023) Panama Pictures Campagne- en scènefotografie Teis Albers

Kunstenaars passen vaak niet in een hokje. Beeldend kunstenaar Rogier Roeters zoekt het theater op en choreograaf Pia Meuthen (Panama Pictures) vervlecht circusacrobatiek met dans. Voor ‘Achter de schermen’ sprak Kunstzone met hen over hun maakproces.
Beeldend kunstenaar Rogier Roeters (1980) werkt autonoom en in opdracht. In 2023 hingen 2500 van zijn tekeningen in Museum Voorlinden. Hij heeft ruim 160.000 volgers op Instagram, ontwerpt kleding en zelfs een hotelkamer. Daarnaast maakte hij een theatershow in zijn woonplaats Den Bosch.
De constanten in al die veelzijdigheid? Een combinatie van tekst en beeld, ogenschijnlijk kinderlijk met een volwassen thematiek, humoristisch met een serieuze gelaagdheid, spelen met de werkelijkheid. Dat laatste kenmerkt ook zijn theatervoorstelling DeRealisatieShow. Roeters: “Derealisatie of dissociatie is een psychische klacht waar ik ooit last van had. Het voelt alsof je loskomt van jezelf en je omgeving. De voorstelling gaat over: wie denk je te zijn en hoe is je relatie met de werkelijkheid?”
‘Soms kan het publiek zich ermee verbinden en soms stoot het af, maar dat is voor mij ook een soort verbinden.’ – Rogier Roeters
Liefde voor beweging
In de voorstelling zie je zijn liefde voor beweging. “Ooit speelde ik in het jeugdelftal van Willem II. Vervolgens werd ik professioneel goochelaar, creëerde illusies met vingervlugheid. Uiteindelijk ben ik aan de AKV St. Joost afgestudeerd met performances en voor mijn master op het Sandberg Instituut werkte ik met video’s.” En nu dus theater: eerst op Theaterfestival Boulevard en daarna avondvullend (vijf keer uitverkocht) in de Verkadefabriek.
Roeters wil graag een vervolg, maar “er zijn drie spelers die betaald moeten worden en voor dit soort associatieve voorstellingen staan impresariaten nog niet in de rij. Ik overweeg om alvast snippers uit de voorstelling te gaan filmen. Voor op TikTok of misschien een eigen kunstkanaal, een soort podcast met beelden. Ik ben alvast begonnen met een WhatsAppkanaal.”
Roeters zet mensen graag op het verkeerde been: “Het publiek bij de voorstelling weet aanvankelijk niet hoe het moet reageren. Is het om te lachen…? Het begint zwaar, zonder context. Het gaat van grof naar gevoelig. Soms kan het publiek zich ermee verbinden en soms stoot het af, maar dat is voor mij ook een soort verbinden. Er zit een platte carnavalskraker in die ik wil uitbrengen, zodat straks iedereen in Oeteldonk die meezingt.”
Hoog en laag
Roeters combineert op vanzelfsprekende wijze hoge en lage cultuur. “Ik ben opgegroeid in Vught met een Molukse vader en een Bossche moeder. Ik had een prima jeugd, maar we hadden het niet breed. Pas later ontmoette ik kunstenaars. Ik vraag mij altijd af hoe oprecht die zijn. Ik zoek naar eerlijkheid en wil graag een breed publiek bereiken. Niet uit commerciële overwegingen, maar omdat ik niet elitair wil zijn. Een van mijn terugkerende thema’s is: niet gezien en gehoord worden. Ik wil de mens centraal stellen en wegblijven van politieke oordelen.”

Panama Pictures
Ook voor Pia Meuthen (1972), sinds 2002 artistiek leider van Panama Pictures, is menselijkheid belangrijk. Haar nieuwe voorstelling, A story of displacement, gaat over mensen zoeken naar een vertrouwde plek, een thuis. “Ik ben geïnteresseerd in hoe individuen en groepen zich tot elkaar verhouden. Hoeveel verantwoordelijkheid moet je binnen een groep voor anderen nemen? Ben je je bewust van de consequenties van je gedrag als onderdeel van een groter geheel? Ik laat op een fysieke manier zien hoe we van onze omgeving afhankelijk zijn en wat er gebeurt als we elkaar vertrouwen.”
Pia Meuthen heeft zich de afgelopen jaren in verschillende circusdisciplines verdiept en vervlecht die met dans. “Ik ben niet op zoek naar het kenmerkende gevoel van de circustent, maar naar de fysieke vertaling van hangen, klimmen en springen. En de mindset van het circus: kun je de grens van wat mogelijk is verleggen en de illusie van een werkelijkheid met een andere zwaartekracht creëren?”
Waardering
Meuthen ontwikkelde de afgelopen jaren een nieuwe taal – rauw, spannend en poëtisch – die de nodige waardering opleverde. In oktober 2018 ontving ze de Prins Bernhard Cultuurprijs Noord-Brabant voor haar volgens de jury “unieke en indrukwekkende oeuvre”. In 2024 werd de voorstelling Tipping Point genomineerd voor een Zwaan, de VSCD dansprijs voor meest indrukwekkende dansproductie van het jaar. Meuthens voorstellingen spelen geregeld in het buitenland.
…
De volledige rubriek is te lezen in KZ04/2025.
Henk Langenhuijsen schrijft al jaren voor Kunstzone, met name over theater. Daarnaast is hij lange tijd docent Nederlands en Engels geweest en is hij cultuuraanjager op het Koning Willem I College in Den Bosch.
Rogier Roeters is beeldend kunstenaar. In 2023 hingen 2500 van zijn tekeningen in Museum Voorlinden. Hij heeft ruim 160.000 volgers op Instagram, ontwerpt kleding en zelfs een hotelkamer.
Pia Meuthen is sinds 2002 artistiek leider van Panama Pictures en heeft zich de afgelopen jaren in verschillende circusdisciplines verdiept en vervlecht die met dans.
Bronnen
Instagram van Rogier Roeters (@rogierroeters)
Whatsappkanaal van Rogier Roeters en Suzanne Swarts: Ik Zie Ik Zie.
Rogier Roeters. (z.d.). rogierroeters.nl.
Panama Pictures. (z.d.). panamapictures.nl.