
IJskappen smelten, bossen branden af en het water stijgt ons naar de lippen. Klimaatverandering is geen verre dreiging meer, maar een dagelijkse realiteit. Gelukkig staat er een nieuwe generatie op die zich er druk om maakt.

Leerlingen bij de start van een nieuw schooljaar een gevoel van thuiskomen geven, is essentieel ziet docent Meldrid Ibrahim. Een manier om leerlingen dat gevoel te geven, is om ze een gezamenlijk kunstwerk te laten maken.

Volg je een kunstvakopleiding – zoals muziek, dans, theater, beeldende kunst, film of mode – en bereid je je voor op een toekomst in het kunst- en cultuuronderwijs? Kriebelt het om jouw ideeën en ervaringen te delen? Dan zoeken we jou!

Samenwerkingen aangaan is cruciaal in de kunst-en cultuursector; Hemmo Bruinenberg weet daar alles van. Maar een goede samenwerking moet wel aan een aantal hoofdvoorwaarden voldoen. Eén daarvan is gelijkwaardigheid.

Welke verschillen zijn er in het muziekonderwijs op Europese scholen? In Zweden is veel aandacht voor popmuziek, in Montenegro draait het juist om folklore. In sommige landen moet er op de basisschool elke week muziek worden gegeven, in Nederland niet. Zijn we bij ons slechter af?

Tijdens tuinlessen op basisscholen valt op dat veel kinderen hun natuurlijke omgeving niet aandachtig waarnemen en er weinig kennis van hebben. Om hun nieuwsgierigheid te stimuleren oefent Judith Leijdekkers met hen in opmerkzaam zijn.

Nurdan (25 jaar) ging na haar vmbo-tl naar het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Rotterdam om de opleiding interieuradviseur te volgen, op mbo-niveau 4. Dit jaar studeert zij af aan de Willem de Kooning Academie in dezelfde stad, als docent beeldende kunst en vormgeving. Als docent met een hoofddoek wil ze voor andere jongeren de drempels naar de kunstwereld verlagen.

Wil jij meedenken, schrijven en content maken over kunstonderwijs? Kunstzone zoekt enthousiaste redacteuren voor de disciplines beeldend, muziek, theater, dans en film. Ook als je interesse hebt in beleid rond kunstonderwijs of in bredere thema’s binnen kunsteducatie ben je welkom!

Thema # 3 Code Groen – Zo geef je kunstles op een steeds warmere planeet
IJskappen smelten, bossen branden af en het water stijgt ons naar de lippen. Klimaatverandering is geen verre dreiging meer, maar een dagelijkse realiteit. Gelukkig staat er een nieuwe generatie op die zich er druk om maakt.
In Kunstzone 3 onderzoeken we hoe kunsteducatie zich verhoudt tot klimaatverandering; één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Niet vanuit doemdenken, maar vanuit verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid.
Cover # 3 Campagnebeeld WE ZIJN ALLEMAAL HOLOBIONTS! (2025) Lisa Rampilli © Stichting RADIUS CCA
IJskappen smelten, bossen branden af en het water stijgt ons naar de lippen. Klimaatverandering is geen verre dreiging meer, maar een dagelijkse realiteit. Gelukkig staat er een nieuwe generatie op die zich er druk om maakt.
In Kunstzone 3 onderzoeken we hoe kunsteducatie zich verhoudt tot klimaatverandering; één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Niet vanuit doemdenken, maar vanuit verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid.
Cover # 3 Campagnebeeld WE ZIJN ALLEMAAL HOLOBIONTS! (2025) Lisa Rampilli © Stichting RADIUS CCA