17 nov 2025
3 minuten lezen

Buitenblik: Stine Jensen

Auteur: Henk Langenhuijsen | Beeld: Stine Jensen Foto Romy van Leeuwen

In deze Buitenblik bespreekt Kunstzone-auteur Henk Langenhuijsen het werk van filosoof Stine Jensen. Docenten kunnen volgens haar echt het verschil maken.

“Laat ons investeren in leraren! Leraren die kinderen de magie van taal, kennis, schoonheid, het zelfvertrouwen, saamhorigheid en de moed geven om zelf te leren nadenken, juist wanneer het buiten stormt.” Met deze hartenkreet eindigde Stine Jensen afgelopen zomer een van haar columns voor NRC. De aanleiding was een rapport over de relatie tussen geloven en gelukkig worden én de Spaanse film The Teacher Who Promised the Sea (2023). “Hij herinnert je aan het grote belang van goede leraren in de levens van jonge mensen”, schrijft ze. “Hij bezorgt de kinderen het grootste geschenk van hun leven: met originele lesmethoden brengt hij ze kennis bij, geeft hij ze échte aandacht, en ziet hij in ieder kind een uniek talent.”

Docenten kunnen het verschil maken, weet Stine Jensen ook uit eigen ervaring. Op jonge leeftijd kwam ze vanuit Denemarken naar een school in Oegstgeest. “Ik had een leraar die zag dat ik van schrijven hield”, vertelt ze. “Toen ik als tienjarige zei dat ik graag een boek wilde maken, zei die dat dat zeker kon en dat die benieuwd was om het te lezen. Kinderen verdienen docenten die enthousiasme aanwakkeren.”

Ook voor het taalonderwijs is het belangrijk goede voorbeelden te hebben. Jensen: “De Nederlandse taal zit vol met spreekwoorden en uitdrukkingen. Om een taal goed te kunnen begrijpen, heb je docenten nodig die daar aandacht voor hebben, want het is onderdeel van de cultuur. Het is niet ouderwets, zoals weleens gedacht wordt, maar belangrijk om nuances te herkennen en je in een cultuur thuis te voelen.”

 

“Goede leraren nemen hun leerlingen mee en maken cultuur toegankelijker” – Stine Jensen.

 

Goede smaak
Voor cultuuronderwijs is dat niet anders. “Je kunt kinderen leren denken en kijken. Goede leraren nemen hun leerlingen mee en maken cultuur toegankelijker. Wat dat betreft past filosofie goed in het leslokaal, want dat gaat over de bereidheid iets van twee kanten te bekijken. Kunstonderwijs gaat niet alleen over de kunst zelf, maar ook over visie en context, je willen verdiepen in de ander.”

Een goed voorbeeld van eigen hand is Het grote boek van mooi en lelijk, een kinderboek uit 2022. Op toegankelijke en uitnodigende wijze stelt ze vragen vanuit de esthetica. Kan een taart mooi zijn? Kan sport mooi zijn? Wat is goede smaak? Haar teksten worden ondersteund door kleurrijke foto’s en is prachtig vormgegeven door Marlies Visser. “Ik wil laten zien dat niet alles draait om wat je weet, maar dat je oog moet hebben voor schoonheid en creativiteit. En dat je daarover met elkaar kunt praten. Het gaat niet alleen over de vraag wat juist is en wat niet. Schoonheid en expressie geven het leven zin. Of zoals Seneca ons al voorhield: we blijven altijd kind, alleen ons speelgoed wordt groter.”

Deze rubriek stond in KZ04/2025.

Stine Jensen is filosoof, publicist en programmamaker. In 2022 werd ze benoemd tot bijzonder hoogleraar Publieksfilosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. 

Henk Langenhuijsen schrijft al jaren voor Kunstzone, met name over theater. Daarnaast is hij lange tijd docent Nederlands en Engels geweest en is hij cultuuraanjager op het Koning Willem I College in Den Bosch.