1 dec 2025
3 minuten lezen

De favoriete digitale tool van… Mariska Koerts

In deze rubriek vragen we docenten naar hun favoriete digitale tool. Dat kan bijvoorbeeld een app zijn op een telefoon, maar ook een programma voor kleurbewerking.

01-12-2025

Auteur: Sarah Hijmans | Beeld: Leerling aan de slag met Canva Foto Mariska Koerts

Mariska Koerts is leerkracht op de OBS Piet Hein in Amsterdam, waar ze naast het reguliere lesprogramma ook medialessen geeft aan groep 3 tot en met 8. Ze volgde daartoe de Nationale Opleiding Mediacoach. In de medialessen worden leerlingen gaandeweg wegwijs gemaakt in hardware en software zoals Google Documenten en Canva. Vanaf groep 5 gaan ze aan de slag met programmeren en het maken van stopmotionfilmpjes. In de bovenbouw komen daar lessen bij over online omgangsvormen (netiquette), betrouwbaarheid van mediaberichten en lessen over AI en chatbots zoals ChatGPT.

Wat is jouw favoriete digitale tool?
De website/app Canva is enorm gebruiksvriendelijk en al geschikt voor medialessen vanaf groep 4. Met Canva kunnen leerlingen meteen zelfstandig ontwerpen maken voor posters, uitnodigingen of presentaties, zonder dat het technisch ingewikkeld is. Jongere kinderen kunnen gebruikmaken van een uitgebreide bibliotheek met sjablonen, foto’s en filmpjes. Bovenbouwleerlingen vinden het vaak leuker om hun eigen creativiteit in te zetten om iets moois te maken. Leraren of scholen kunnen gratis Canva for Education aanvragen en daarbinnen kun je eenvoudig het werk van leerlingen beheren en beoordelen.

Hoe kun je Canva inzetten in het kunstonderwijs?
Met Canva kunnen leerlingen op een eenvoudige en leuke manier kennismaken met grafisch ontwerpen. Ze kunnen intuïtief werken met vormen, kleuren, tekst en afbeeldingen, wat de creativiteit van de leerlingen stimuleert. Bovendien kun je op deze manier kunst en creativiteit goed combineren met andere vakken zoals digitale geletterdheid, taal, aardrijkskunde, burgerschap of geschiedenis. Zo kun je het bijvoorbeeld goed gebruiken voor een (verwerkings)opdracht of in het kader van een thema-, of projectweek. 

Wat hebben leerlingen hieraan?
Werken met een digitale tool zoals Canva bevordert het zelfvertrouwen van leerlingen die niet zo goed zijn in tekenen of schilderen op papier, omdat ze in deze digitale omgeving vaak wél iets prachtigs kunnen maken. Daarnaast kunnen leerlingen al op jonge leeftijd leren hoe je de digitale wereld kunt inzetten om je eigen werk te realiseren en te presenteren. Dat hoort bij de vaardigheden die we vandaag de dag nodig hebben.  

Deze rubriek stond in KZ03/2025.

Sarah Hijmans is producent en eindredacteur bij Beeld en Geluid.