De favoriete digitale tool van… Robin de Lange
In deze nieuwe rubriek vragen we ieder nummer aan een professional uit de kunsteducatie welk digitaal hulpmiddel zijn of haar leven mooier, makkelijker of magischer maakt.
Auteur: Sarah Hijmans | Beeld: Robin de Lange Foto Annick Elzenga

Robin de Lange is oprichter en docent bij VR Learning Lab. Samen met leerlingen, studenten en professionals verkent deze kennisorganisatie de mogelijkheden van virtual reality (VR), augmented reality, kunstmatige intelligentie en andere digitale technologieën. Daarnaast ontwikkelen ze interactieve installaties en geven ze trainingen aan docenten.
Wat is jouw favoriete digitale tool?
Ik ben fan van Delightex (voorheen bekend als CoSpaces Edu), omdat deze tool het heel makkelijk maakt om een interactieve 3D-wereld te creëren. Leerlingen in het po en vo kunnen ermee – zonder voorkennis van programmeren – bijvoorbeeld zelf een escaperoom maken of een andere game. In een les van twee uur heb je al resultaat, maar als er meer tijd is, kun je ook de diepte in. Het programma geeft genoeg vrijheid voor creativiteit, maar er is ook een bibliotheek met verschillende voorwerpen, elementen en achtergronden om te verkennen. En als je wereld af is, kun je er met een VR-bril zelf in rondlopen! Probeer het uit met een gratis account, of gebruik de betaalde versie als je er echt mee aan de slag wilt. Delightex heeft een Duitse eigenaar, dus geen zorgen om afhankelijkheid van big tech.
Hoe kun je Delightex inzetten in het kunstonderwijs?
De digitale wereld benaderen vanuit kunstvakken maakt ‘het digitale’ veel breder. Er zijn zoveel creatieve mogelijkheden, het gaat over veel meer dan algoritmes, het consumeren van content en programmeercode. Daarbij kan een bredere groep leerlingen zich creatief uiten in digitale tools zoals Delightex. Want je hebt ook kinderen die niet zo van tekenen houden, maar wel enorm van gamen en zich hierdoor meer aangesproken voelen. Ook leraren worden vaak enthousiast van deze tool. Wel zou ik iedereen aanraden om een device met muis of touchscreen te gebruiken. Je bent iets in 3D aan het maken, dus je moet goed kunnen ronddraaien en inzoomen. Als je vooral een eigen wereld wilt ontwerpen, kun je gewoon lekker beginnen. Als je ook wilt experimenteren met interactiviteit – bijvoorbeeld een deur die opengaat, iemand die iets zegt of een quizvraag die tevoorschijn komt – dan is het handig op delightex.com een tutorial te bekijken over hoe je de programmeerblokken gebruikt.
Wat hebben leerlingen hieraan?
Leerlingen komen op een leuke manier in aanraking met VR, digitaal ontwerpen en programmeren en kunnen zich daar heel goed in uiten. Ik krijg vaak bijzondere werelden te zien, waaraan je merkt dat leerlingen helemaal hun fantasie uitbeelden. Ze vinden het leuk om in VR rond te lopen, maar de meeste leerlingen zien dat als een extraatje, het maken is interessanter dan het bekijken.
Deze rubriek stond in KZ02/2025.
Sarah Hijmans is producent en eindredacteur bij Beeld en Geluid.