Is muziekles geven een falen als uitvoerende musicus? Integendeel!
Blog / Babette Jane / 20-11-2025

Maatschappijbreed wordt er niet altijd evenveel waarde gegeven aan het docentenvak, merkt saxofonist en muziekdocent Babette Jane. Maar daar moeten we echt anders naar gaan kijken, vindt ze.
Bij mij thuis waren ze niet enthousiast toen ik vol overgave kenbaar maakte dat het conservatorium was wat ik wilde gaan doen. De zorgen die ze hadden, gingen vooral om het uitvoerende werk dat vaak weinig inkomsten genereerde. Dat de maatschappij niet meer tegen het lerarenberoep aankijkt zoals vroeger; toen arts, leraar en voorman van de kerk op eenzelfde voetstuk werden geplaatst, werkte ook niet mee. Onbewust heb ik mij hier lang door laten weerhouden de echte waarde in te zien van het leraarsvak.
Hobby als beroep
“Leef je van het spelen?” Is een vraag die vaak langskomt, waarop ik dan antwoord dat lesgeven mijn boterham is en het spelen mijn beleg. Waarop de reactie dikwijls hoofdschuddend volgt: “Tja het is ook niet voor iedereen weggelegd…” Muziekles geven wordt vaak gezien als een falen als uitvoerend musicus. Mede daardoor denk ik dat veel mensen uit mijn studietijd uiteindelijk wat anders zijn gaan doen.
Al heb ik wel eens rondgekeken, ik blijf bij de hobby waar ik mijn beroep van heb gemaakt. De verschillende werkzaamheden die ik heb, kan ik goed combineren met elkaar dankzij de vrijheid en de ervaringen die ik heb als muzikant én als docent.
Kinderen inspireren
Interviewen en dat vervolgens uitschrijven voor het blad De Pyramide is er daar één van. Zo kwam ik in gesprek met Burak, een saz-speler in Amsterdam. Hij vertelde hoe trots zijn ouders waren toen hij werd aangenomen aan het conservatorium. Kunst heeft een groot aanzien in hun cultuur van Turkse Alevieten; hoe het leraarschap hem een beter mens maakt door kinderen te inspireren en er voor ze te kunnen zijn op een andere manier dan een familielid of vriend.
Het ontwaakte in mij een bijna vergeten herinnering aan mijn eerste saxofoonjuf in Amsterdam; hoeveel ze voor mij heeft betekend. Wat muziek deed met mij als jong mens waardoor ik er mijn leven van wilde maken. Niet iedereen hoeft naar het conservatorium maar hoe lekker is het om samen te spelen. Hoe mooi is het als je dat kan faciliteren voor anderen.
Laatst vroeg ik aan een man na zijn eerste repetitie met een band die ik begeleid aan de muziekschool hoe hij het vond. Hij zei: “Babette, ik heb in jaren niet zo lekker gespeeld!” “Wauw”, dacht ik, “daar mag ik dan onderdeel van zijn.”
Babette Jane is saxofonist in diverse bands, werkt als muziekdocent in het basisonderwijs en geeft workshops aan peuters en ouderen. Daarnaast schrijft ze over haar leven als musicus en docent in Amsterdam.