7 nov 2025
2 minuten lezen

Thuishoren in het kunstonderwijs: Kunstzone 4 is uit!

07-11-2025

Beeld: Orlando Ceder Birthday Shoot (2021) Foto Les Adu

Wie zich gezien voelt, durft zich te laten zien. Maar wat als je jezelf nergens terugziet? In het nieuwe nummer van Kunstzone onderzoeken we wat het betekent om je thuis te voelen in het kunstonderwijs en wat daarvoor nodig is.

Erbij horen kan gaan om gender en huidskleur, maar ook over seksualiteit, neurodiversiteit en je sociaaleconomische achtergrond. De Amerikaanse auteur Sharron McElmeel introduceerde de metafoor van spiegels en ramen: kinderen hebben spiegels nodig om zichzelf terug te zien, maar ook ramen om andere werelden te leren kennen.

In kunstonderwijs gaat het niet alleen om kennis en techniek, maar ook om verhalen, perspectieven en ruimte voor identiteit. Kunstzone 4 stelt daarom de vraag: welke spiegels en ramen heb jij gekregen en welke bied jij aan je leerlingen aan?

Spiegels en ramen
Maak in dit nummer kennis met muziekdocent Orlando Ceder, die met zijn Afro-Surinaamse achtergrond een nieuw geluid naar het conservatorium brengt. Lees hoe Stichting F-site vergeten vrouwelijke kunstenaars opnieuw zichtbaar maakt, en hoe Ellen Brudet met haar project Een pop zoals ik kinderen letterlijk zichzelf laat terugvinden in de klas. En ontdek hoe theatermaker Daniel van Klaveren de metafoor van spiegels en ramen inzet als denkoefening voor zijn werk met jongeren.

Verder in dit nummer
We spreken met Ineke Roost, de kersverse Muziekdocent van het Jaar, over inspiratie, toewijding en wat goed muziekonderwijs vraagt. Beeldend kunstenaar en docent Jeroen Kool onderzoekt hoe je de nieuwsgierigheid van leerlingen blijvend kunt prikkelen, een vaardigheid die volgens hem minstens zo belangrijk is als techniek of theorie. En in het artikel ChatGPT als je nieuwe onderwijsassistent laat muziekdocent Nadia Anne Molenaar zien hoe kunstvakdocenten kunstmatige intelligentie kunnen inzetten om hun werkdruk te verlagen en ruimte te maken voor wat echt telt: creatief contact met leerlingen.

Veel leesplezier!
Redactie Kunstzone

Bestel KZ04/2025!