Hosselmatties en co-creatie
Samenwerken binnen de grootstedelijke context van Rotterdam
Auteurs: Paul Pos, Jojanneke Gijsen, Johanneke van der Ziel & Ellen Oosterwijk | Beeld: Pip Passchier & Linde Dorenbosch
Hosselmatties en co-creatie
Samenwerken binnen de grootstedelijke context van Rotterdam
Auteurs: Paul Pos, Jojanneke Gijsen, Johanneke van der Ziel & Ellen Oosterwijk | Beeld: Pip Passchier & Linde Dorenbosch
Een echte Rotterdammer is import. Dat lijkt een tegenstrijdige uitspraak, maar in Rotterdam heeft de meerderheid van de bevolking een migratieachtergrond. Niet alleen uit landen als Kaapverdië, Antillen, Marokko, Turkije of, meer recent, Polen of Bulgarije maar ook uit Zeeland, West-Brabant en het laatste decennium komen nieuwe Rotterdammers zelfs uit 020.
Deze Rotterdammers, met allemaal hun eigen achtergrond, stellen docenten van de Willem de Kooning Academie (WDKA) voor complexe vraagstukken over de vorm en inhoud van het onderwijs. De docentenopleiding Beeldende kunst en vormgeving – letterlijk en figuurlijk midden in de stad – leidt studenten op die in de superdiverse Rotterdamse samenleving kunsteducatie ontwikkelen en uitvoeren.
Lees het hele artikel in Kunstzone #1.