Hosselmatties en co-creatie

Samenwerken binnen de grootstedelijke context van Rotterdam

Auteurs: Paul Pos, Jojanneke Gijsen, Johanneke van der Ziel & Ellen Oosterwijk | Werk van Pip Passchier en Linde Dorenbosch

Een echte Rotterdammer is import. Dat lijkt een tegenstrijdige uitspraak, maar in Rotterdam heeft de meerderheid van de bevolking een migratieachtergrond. Niet alleen uit landen als Kaapverdië, Antillen, Marokko, Turkije of, meer recent, Polen of Bulgarije maar ook uit Zeeland, West-Brabant en het laatste decennium komen nieuwe Rotterdammers zelfs uit 020.

Deze Rotterdammers, met allemaal hun eigen achtergrond, stellen docenten van de Willem de Kooning Academie (WDKA) voor complexe vraagstukken over de vorm en inhoud van het onderwijs. De docentenopleiding Beeldende kunst en vormgeving – letterlijk en figuurlijk midden in de stad – leidt studenten op die in de superdiverse Rotterdamse samenleving kunsteducatie ontwikkelen en uitvoeren.

Lees het hele artikel in Kunstzone #1.

20. De koppige muziekdocent 29. Zingende bomen en meer voorbeelden 36. Kerndoelen.nu 58. Pleidooi voor film in het onderwijs

Cover #1

Illustratie Elvira Vroomen uit: Welke ruimte delen we? Deel 2 - Reflectie © Cultuur Oost