Minder polarisatie in de CKV-les

Auteur: Lisanne Meijers | Beeld: Het kweekvlees kookboek Next Nature Network Koert van Mensvoort BIS Publishers 2014 Gebreid gehakt Foto: Nichon Glerum

Nu, vijf jaar later, heb ik nog altijd een knagend gevoel. In hoeverre ben ik met mijn CKV-lessen medeverantwoordelijk geweest voor de ruzie, de tweedeling die ontstond in 6 vwo, een jaar nadat ik de klas lesgaf?

5 vwo was een leuke klas, met actieve leerlingen die veel input gaven tijdens klassikale gesprekken. De verschillen wat betreft opvattingen waren groot – van demonstrerende klimaatactivisten tot leden van de jongerenpartij van Forum voor Democratie – maar iedereen respecteerde elkaars opvattingen. Ik omarmde de pluriformiteit en was ervan overtuigd dat ik mijn steentje bijdroeg om de wereld, beginnend in het klaslokaal, een klein beetje beter te maken.

Het jaar nadat ik hen les had gegeven, barstte de bom. Groepjes leerlingen konden elkaar slecht luchten of zien, vooral vanwege de onderling verschillende uitgangspunten. Thematieken die de revue gepasseerd waren tijdens mijn CKV-lessen kwamen weer boven.
Nu, een aantal jaar later, knaagt het bij mij of ik medeverantwoordelijk ben voor de ruzie die niet meer werd opgelost. Had ik de leerlingen niet – naast de aanmoediging hun stem te laten horen – veel meer die brede waaier van grijstinten moeten meegeven? Had ik hen, door andere kunstbronnen aan te bieden, beter de kracht kunnen laten voelen van het (stille) midden? Had ik mij niet veel bewuster moeten zijn welk effect mijn selectie van kunstbronnen had op de individuele leerling en de klas? Achteraf beschouwd denk ik van wel.

Lees het hele artikel in KZ01/2024

Uniek lesmateriaal bij anti-racismedocumentaire Van Nijinski tot Wubbe 12. Loopbaanoriëntatie in museum