26 jun 2025
4 minuten lezen

Van kunstenaar tot docent: Optreden met leerlingen als publiek

Auteur: Lars van der Groef | Beeld: Lars van der Groef / Dayla Foto Vincent Beekelaar

In de driedelige serie ‘Van kunstenaar tot docent’ beschrijven deelnemers aan Makers in de Klas hun eerste stappen in en naar het klaslokaal. In deze laatste aflevering: Lars van der Groef ontdekte hoe hij zijn liefde voor hiphop en taal kan omzetten in inspirerende rapworkshops voor kinderen.

Wat ik wilde, dat wist ik wel, toen ik begon aan het traject Makers in de klas van NEOS: kinderen laten ervaren hoe leuk taal kan zijn. Maar hoe pak je zoiets aan? Dat moest ik nog leren. Dankzij het traject weet ik nu hoe ik mijn werk als hiphopartiest kan vertalen naar lesvormen die kinderen aanspreken en plezier geven.

Van idee naar praktijk
In de lessen werkten we toe naar een eigen workshop. We leerden hoe je leerlingen kunt inspireren en wat daar allemaal bij komt kijken. Mijn persoonlijke zoektocht ging vooral over autoriteit tegenover plezier: hoe zorg ik ervoor dat leerlingen me serieus nemen, maar dat ze ook lol hebben? Tijdens de lessen had ik de ruimte hier over na te denken en te experimenteren, om uiteindelijk mijn eerste workshop te geven voor groep 7 en 8.

De kracht van woorden
Dat kinderen veel kunnen met taal, merkte ik al snel tijdens het geven van de workshop. Door eenvoudige opdrachten en taalspelletjes kwamen ze met grappige verhalen over het weekend. Het was ook mooi om te zien hoe stille leerlingen hun draai kunnen vinden in het maken van verhalen en uiteindelijk zelfs hun tekst voor te dragen voor de klas.

Een andere eyeopener is dat structuur bieden helpt: eerst bouwen we vertrouwen op, daarna spelen we rijmspelletjes en maken we schrijfopdrachten. Zo maken ze, zonder dat ze het in het begin door hebben, al een eerste versie van hun eigen rap. Dit helpt bij het tegengaan van vastlopen en eventuele onzekerheid. 

Wat ik tijdens dit traject ook besefte, is dat lesgeven een vorm van optreden is, alleen dan in een klaslokaal, in plaats van op een podium. Je zoekt contact met het publiek (de leerlingen) en probeert het zo leuk mogelijk te maken, terwijl je ze ook wilt inspireren en iets wilt meegeven.

Oneindige mogelijkheden
Na deze eerste workshops ben ik alleen maar enthousiaster geworden. Geen klas is hetzelfde en dat maakt elke workshop anders en leuk. Mijn doel is om mijn workshops verder te ontwikkelen en vaker in te zetten. Want als ik iets heb geleerd in dit traject, is het wel dit: kunst maken met kinderen is niet alleen leerzaam voor hen. Ik ervaar ook steeds opnieuw hoe leuk taal is en dat de mogelijkheden oneindig zijn!

Lars van der Groef, als artiest bekend onder de naam Dayla, maakt boom bap, ambient hiphop en alles daartussenin. 

Makers in de Klas is een initiatief van NEOS Cultuuronderwijs in Amersfoort. Het leer- en ervaringstraject is voor makers uit de regio Amersfoort die les willen geven op scholen om zo kinderen en jongeren te inspireren. In deze eerste editie doen tien makers mee uit diverse disciplines: breakdance, grafiek, fotografie, film, podcast, beeldend, rap en muziek. De deelnemers krijgen les in storytelling, didactiek en pedagogiek. Daarnaast ontwikkelen ze hun lessen, lopen mee met een kunstvakdocent en proberen hun les(sen) uit op scholen in po, vo of mbo in Amersfoort en Leusden. In 2025-2026 start de tweede editie van Makers in de Klas. Geïnteresseerde makers uit de regio Amersfoort kunnen contact opnemen of zich direct aanmelden.

NEOS Cultuuronderwijs is een expertisecentrum voor cultuuronderwijs in Amersfoort en omgeving.

Lees ook: Van kunstenaar tot docent: Studenten laten shinen met een podcastles

Van kunstenaar tot docent: Wie ben jij?