De stapelaar: Nurdan Ariöz
In deze rubriek vertelt een net afgestudeerde of afstuderende hbo-student over diens doorstroom van een mbo- naar een hbo-kunstvakopleiding. Waarom koos die hiervoor? En hoe verliep de overstap?
12-09-2025
Auteur: Saskia Sap | Foto: Demeny Jille

Nurdan (25 jaar) ging na haar vmbo-tl naar het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Rotterdam om de opleiding interieuradviseur te volgen, op mbo-niveau 4. Dit jaar studeert zij af aan de Willem de Kooning Academie in dezelfde stad, als docent beeldende kunst en vormgeving. Als docent met een hoofddoek wil ze voor andere jongeren de drempels naar de kunstwereld verlagen.
Waarom wilde je na je mbo-opleiding nog een opleiding volgen?
Tijdens mijn derde jaar op het mbo ontdekte ik dat de opleiding interieuradviseur niet was wat ik zocht. Het was niet mijn doel om in een woonwinkel te werken. Eerst overwoog ik om architect te worden, maar ik kwam erachter dat dat een stressvolle kantoorbaan is. Van kleins af aan wilde ik altijd al iets met kunst; ik maakte bijvoorbeeld graag collages. Ik kom uit een creatieve familie, hoewel dat niet vanzelfsprekend is in mijn Turkse cultuur. Een achternicht tipte mij om naar de Willem de Kooning Academie te gaan. Ze dacht dat ik daar goed zou passen.
Hoe heb je de overstap van mbo naar hbo ervaren?
Ik kreeg hulp van het mbo bij het maken van een portfolio en het doorlopen van de aanmeldprocedure. Ook het keuzevak Kunst maakte de overstap makkelijker. In het begin vond ik alles op het hbo spannend. Door de vrijheid die je krijgt kan je helemaal verdwalen. Je mag je eigen medium kiezen en hebt minder duidelijke kaders om binnen te werken.
Heeft de stapeling van je twee studies aan je verwachting voldaan?
Eerst dacht ik: had ik niet beter een kortere mbo-opleiding kunnen doen, was het niet jammer van de tijd? Maar op het hbo bleek dat ik op sommige onderdelen juist een voorsprong had, zoals met lasersnijden. Achteraf gezien heb ik twee superleuke opleidingen gevolgd.
Waarom wilde je docent beeldende kunst en vormgeving worden?
Rotterdam is een multiculturele stad, maar ik heb nooit een kunstdocent gehad die niet wit was. Ik had ook twijfels of ik me met mijn hoofddoek thuis zou voelen op de Willem de Kooning Academie, maar dat was nergens voor nodig. Het is een fijne plek en we hebben een leuke klas. Bij mijn afstuderen is de onderzoeksvraag: hoe kan ik getalenteerde jongeren bereiken met een ode aan het ongeziene talent? Want er zijn veel jongeren die nog geen toegang hebben tot de kunstacademie, juist van de derde generatie migranten zoals ik. Als ik straks zelf kunstdocent ben, wil ik herkenning en warmte aan mijn leerlingen geven. Met een hoofddoek sta je soms al 3-0 achter, maar die strijd heeft mij ook veel gebracht. Ik bekijk alles van de positieve kant. De verandering ben je zelf!
Deze rubriek stond in KZ02/2025.
Saskia Sap is docent dans en pedagogiek & psychologie aan de hbo-opleiding Docent Dans aan de AHK. Ook doceert zij didactiek aan de mbo-dansopleiding PACT+ van het ROC van Amsterdam. Naast haar voorzitterschap van Dansbelang, de vakorganisatie van dansdocenten, werkt zij bij NEOS Cultuuronderwijs in Amersfoort.