1 nov 2025
3 minuten lezen

Altijd liefde…

Blog / Arjaan Verheule / 30-10-2025

Wie mijn stukjes af en toe leest weet hoe ik denk over het Nederlandse volkslied. Ik ben niet zo van Duits Frans, Frans Engels of Engel Bewaarder. Maar ik moet toegeven dat deze redelijk stompzinnige muziek in elk geval redelijk ondubbelzinnig is en zelden wordt misbruikt voor politieke doeleinden. Ik zeg zelden…

Markie Trumplover gebruikte Viva La Vida voor zijn campagne. Dat is een song over het schilderij De Vrijheid leidt het volk over de Franse Revolutie. Het is een lied over het volk dat de macht terug wil van de elite. Mark, toch, dat past toch niet bij de VVD? Vooral de laatste zinnen van het refrein zijn retroperspektief profetisch: “Never an honest word, that is when I ruled the world.”

Maar partijleider Dilan gebruikte in tweeduizenddrieëntwintig Geef mij nu je angst. Dat zullen de nareizigiers graag doen, Dilan! En je zal het demonstanten voor een azc echt horen zingen, gooiend met vuurwerk en eieren: “Geef mij het gevoel dat ik er weer bij hoor voortaan / Ik ga met je mee en ik laat je nu nooit meer gaan.”

Voor mijn muziekles zoek ik altijd hits uit het heden en verleden. Ik heb een aantal criteria, zoals een bekerkt aantal akkoorden en een pakkend, gemakkelijk te spelen melodietje. Zo heb ik al een tijdje een leuk deuntje van DJ d’Augustino liggen. L’Amour Toujours heet het stukje. Het heeft een pakkend themaatje, dansbare beat, heeft drie akkoorden, dus het leent zich heel goed voor een speelstukje. Heel onschuldig, over de liefde, toch? De tweede klassen hebben het jaren gespeeld. 

Toen de Duitste soldaten nog bezig waren met het veroveren van Europa zongen ze tijdens de opmars nog liederen. Ze hielden tijdens het moorden de moraal hoog door het gebruik van oppeppende middelen en strijdliederen. Het Duitse volkslied, Lied der Deutschen; Deutschland uber Alles, waarvan het eerste couplet werd gekaapt door de Nationaal Socialistische Duitse Arbeiders Partij, onder leiding van een zekere A. Hitler. 

Horst Wessel, een muzikale officier van de SA schreef voor de partij de tekst op een lied uit 1920 getiteld “Vorbei, vorbei sind all die schöne Stunden”. De intentie van het origineel werd door Horst geheel teniet gedaan. “Tegen het rode front ten strijde gaan, het hakenkruis hoog in het vaandel”, dat werd de boodschap. Weinig meer over mooie uren samen… 

Mensen met bedenkelijke rechts-hooliganistische ideeën pakken dus vaker een ogenschijnlijk onschuldig stukje muziek om er ultrarechtse leuzen in te verwerken. Deze zingen ze dan tijdens het in brand steken van politieauto’s en het met molotovcocktails gooien naar democratische politieke partijen. De meute, die tegen boerka’s is, bedekt het gelaat volledig en scandeert rascistische leuzen met een arm in de lucht. Een voorbeeld is L’Amour Toujours. Op de melodie wordt in Duitsland teksten als “Ausländer raus! Deutschland den Deutschen” (mannelijk, vierde naamval) gezongen. Fascistische websites hebben het verbasterde deuntje als openingstune. Dus nu ligt er in de prullenbak een grote stapel onbruikbare speelstukjes. 

Arjaan Verheule is docent muziek en ckv op de middelbare school en het Koninklijk Conservatorium. Hij begeleidt nieuwe docenten en studenten op zijn school en als stagebegeleider van het Conservatorium van Amsterdam. Daarnaast is hij lid van de onderwijscommissie. Hij neemt je mee in zijn gedachten over muziekonderwijs en leerlingen in het huidige politieke klimaat.