Cito geeft antwoord: wat betekenen de haakjes bij het corrigeren?
16-05-2025
Auteur: Marieke Kraft | Foto: Pickpik RF-p
Cito geeft antwoord: wat betekenen de haakjes bij het corrigeren?
16-05-2025
Auteur: Marieke Kraft | Foto: Pickpik RF-p
Waarom duurt het zo’n twee jaar om een centraal examen te ontwikkelen? Hoe komt Cito aan de registraties van dans- en dramavoorstellingen? Wat betekenen de haakjes in een correctievoorschrift? Dit zijn voorbeelden van terugkerende vragen van docenten tijdens studiedagen, workshops en examenbesprekingen. In deze serie geven toetsdeskundigen van de kunstvakken bij Stichting Cito antwoord.
Wat betekenen de haakjes in een correctievoorschrift en hoe ga je ermee om tijdens het corrigeren?
Op de eerste pagina’s van elk correctievoorschrift worden algemene regels voor de beoordeling van een centraal schriftelijk examen uitgelegd. Een van die regels beschrijft de hanteringswijze van haakjes. Zo lees je in subparagraaf 3.8: “Indien in het beoordelingsmodel een gedeelte van het antwoord tussen haakjes staat, behoeft dit gedeelte niet in het antwoord van de kandidaat voor te komen.” Maar waarom worden die haakjes dan gebruikt?
Tekst tussen haakjes kan helpen bij het duiden en structureren van leerlingenantwoorden. Het kan daarnaast extra context geven aan het antwoord in een correctievoorschrift.
Voorbeeld: in het centraal examen kunst algemeen (havo 2024-1, vraag 25) werd gevraagd naar twee voorbeelden van de beeldende vormgeving in het werk Exactitudes. In het bijbehorende correctievoorschrift stonden de beeldende vormgevingsaspecten tussen haakjes, zoals:
– (vorm) De kaders zijn identiek (in afmeting en verhouding).
Leerlingen hoefden het aspect vorm niet te noemen, maar het hielp de docent om een leerlingenantwoord te relateren aan de antwoorden in het correctievoorschrift. De woorden ‘(in afmeting en verhouding)’ verduidelijkten wat met ‘identiek’ wordt bedoeld, maar dit hoefde een leerling niet te benoemen. Sterker nog: als een leerling alléén opschrijft wat tussen haakjes staat, is het antwoord onjuist, omdat het niet de kern van het juiste antwoord bevat.
Kortom, tekst tussen haakjes is bedoeld als hulp voor de docent bij het beoordelen. Het is geen verplicht onderdeel van het antwoord van de leerling.
Marieke Kraft is toetsdeskundige kunst (algemeen) havo bij Stichting Cito, divisie Centrale toetsen en examens.
Lees ook: Cito geeft antwoord: waarom één punt voor twee antwoorden?
Cito geeft antwoord: duurt het twee jaar om een examen te maken?
Cito geeft antwoord: waarom drie- en vierpuntsvragen?
Cito geeft antwoord: welke voorstellingen worden gebruikt in examens?