Nieuws

Kunstdocenten kunnen de wereld van jongeren verbreden door hen kennis te laten maken met allerlei vormen van kunst, betoogt Peter de Boer, creative director van een startup. Wie kunst doorgrond, begrijpt wat er zich in de maatschappij ontvouwt – of zich gaat ontvouwen.

Kan je een goede kunsteducator zijn als je zelf geen kunstenaar bent? Daar worstelt Dagmar Baars nogal eens mee en het antwoord lijkt meer voor de hand te liggen, dan het op het eerste gezicht lijkt.

Op vrijdag 3 oktober stond de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden in het teken van De Kunst van het Ontwerpen, een jaarlijkse ontwerpprijs die is uitgegroeid tot een traditie onder kunstvakdocentenopleidingen. Het landelijk overleg KVDO, dit keer samen met de vakvereniging VONKC (Vereniging Onderwijs kunst en Cultuur) biedt met deze prijs een podium aan beginnende kunsteducatoren.

Demi voltooide in 2022 de opleiding Dans aan PACT+ op het ROC van Amsterdam. Tijdens haar studie ontdekte ze haar passie voor het docentschap, waarna ze besloot de opleiding Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten te volgen. Momenteel zit ze in het derde jaar.

In Eindhoven werkten museum MU Hybrid Art House en het Stedelijk College samen om creatieve oplossingen te zoeken voor ecologische vraagstukken. In het project Ecokino dient de combinatie van kunst en wetenschap als inspiratie, maar vooral als uitnodiging tot nieuwsgierigheid.

Ik zie in de wereld vooral nog tegenpolen. Schreeuwers, schoppers en vernielers aan de ene kant; stilte, onmacht en verdriet aan de andere kant. De ruzies tussen mijn vierjarige en tweejarige zoon zie ik uitvergroot op tv terug. Het beschuldigen van de ander (“hij begon”), het ontkennen van eigen aandeel (“ik heb dat niet gedaan”) en vooral: er zo snel mogelijk van weg bewegen.

Deze maand begint voor het tweede jaar op rij een lichting studenten van de HKU aan de minor Arts & Ecology. Tussen de bomen en het gefluit van de vogels leren ze in verbinding te komen met de natuur en hun zorgen over het klimaat om te zetten in creatieve projecten.

Elke goede docent draagt sporen van anderen met zich mee. Een gebaar, een zin, een manier van kijken – ooit ontvangen van iemand die op het juiste moment iets losmaakte. In de nieuwe rubriek Rolmodellen gaan we op zoek naar die momenten van overdracht: wanneer iemand je raakte en hoe dat vandaag doorwerkt in je eigen lespraktijk.

Elke dag verdwijnen ladingen papier, verf en ander materiaal in de vuilnisbak van het kunstlokaal. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook een gemiste kans voor het onderwijs. Op naar een duurzame én creatieve oplossing.

Leerlingen bij de start van een nieuw schooljaar een gevoel van thuiskomen geven, is essentieel ziet docent Meldrid Ibrahim. Een manier om leerlingen dat gevoel te geven, is om ze een gezamenlijk kunstwerk te laten maken.

Volg je een kunstvakopleiding – zoals muziek, dans, theater, beeldende kunst, film of mode – en bereid je je voor op een toekomst in het kunst- en cultuuronderwijs? Kriebelt het om jouw ideeën en ervaringen te delen? Dan zoeken we jou!

Samenwerkingen aangaan is cruciaal in de kunst-en cultuursector; Hemmo Bruinenberg weet daar alles van. Maar een goede samenwerking moet wel aan een aantal hoofdvoorwaarden voldoen. Eén daarvan is gelijkwaardigheid.

Welke verschillen zijn er in het muziekonderwijs op Europese scholen? In Zweden is veel aandacht voor popmuziek, in Montenegro draait het juist om folklore. In sommige landen moet er op de basisschool elke week muziek worden gegeven, in Nederland niet. Zijn we bij ons slechter af?

Tijdens tuinlessen op basisscholen valt op dat veel kinderen hun natuurlijke omgeving niet aandachtig waarnemen en er weinig kennis van hebben. Om hun nieuwsgierigheid te stimuleren oefent Judith Leijdekkers met hen in opmerkzaam zijn.

Nurdan (25 jaar) ging na haar vmbo-tl naar het Hout- en Meubileringscollege (HMC) in Rotterdam om de opleiding interieuradviseur te volgen, op mbo-niveau 4. Dit jaar studeert zij af aan de Willem de Kooning Academie in dezelfde stad, als docent beeldende kunst en vormgeving. Als docent met een hoofddoek wil ze voor andere jongeren de drempels naar de kunstwereld verlagen.