Nieuws

Vandaag is het Internationale Vrouwendag, in een tijd dat vrouwenhaat groeit. Daarom reflecteert kunstvakdocent en senior onderzoeker Mirjam van Tilburg (PhD) op de zichtbaarheid van vrouwelijke kunstenaars in klaslokalen.

Heb jij affiniteit met muziekonderwijs en interesse in (journalistiek) schrijven en/of andere vormen van contentcreatie (of de ambitie om je hierin te ontwikkelen)? Lees dan verder!

Steeds minder kinderen spelen een instrument. Toch ziet muziekdocent Arjaan Verheule dat de leerlingen van het Dalton College de weg naar zijn lokaal weten te vinden. Is het een hopeloze zaak of is er nog hoop?

Kunstzone ging in gesprek met verschillende basisscholen over hoe zij kunsteducatie vormgeven. In dit artikel zijn de muziekdocenten van OBS De Voorsprong in Den Haag aan het woord.

Na het ‘receptenboek’ Wicked Arts Assignments, met voorbeelden van verrassende en uitdagende kunstopdrachten, is er nu het ‘kookboek’ Wicked kunsteducatie, voor het ontwikkelen van kunsteducatieve programma’s. Een inspirerende handleiding, met de nodige uitdagingen.

Bij de prijswinnende documentaire Alledaagse waardigheid, Philomena Essed (2023) is lesmateriaal beschikbaar gekomen, dat voor docenten gratis te gebruiken is. Hierin is speciaal voor ckv ook een interview met regisseur Ida Does opgenomen.

Er is veel aandacht voor de sociale impact van het onlineleven van jongeren, maar wat betekent dit voor het klimaat? En hoe kan kunst helpen dit ‘onzichtbare’ probleem aan de kaak te stellen?

Hoe denken Kamerleden over het leraarschap? En hebben zij wel invloed op het onderwijsbeleid? Piet Hagenaars luisterde naar een debat van de Kamercommissie Onderwijs over ‘Leraren’ en maakt zich druk.

Docent Dagmar Baars vraagt zich af of ze de dansvoorstelling Il Cimento dell’Armonia e dell’Invenzione helemaal begrepen heeft.

Kunst biedt de mogelijkheid om te vertragen. En dat is hard nodig in de huidige maatschappij waarin alles om efficiëntie draait. In deze blog legt mbo-praktijkonderzoeker Pieter Baay uit waarom vertragen zo belangrijk is.

Educatief ontwerper Meldrid Ibrahim ziet dat de mooiste momenten van contact tussen kunstdocenten en leerlingen vaak ontstaan tijdens het zelfstandig werken.

Film kan een waardevolle aanvulling zijn op taalonderwijs in nieuwkomersklassen. Waarom is het dan toch zo moeilijk om film in het onderwijs te integreren?

Piet Hagenaars blikt terug op het werk van het kerndoelenteam kunst en cultuur van SLO.

Met de feestdagen achter de rug is het tijd om te reflecteren. Bijvoorbeeld op hoe alle spanningen rond Sinterklaas op een basisschool kunnen leiden tot drastisch ingrijpen tijdens een muziekles.
