Nieuws
Wie de magie van kunst ziet, heeft goud in handen
Kinderboekenschrijfster Janneke Schotveld ziet in haar gastlessen op scholen de grote verschillen tussen leerlingen. Eén ding maakt daarin echter niet uit en dat is de docent.
Thuiskomen in de les: hoe kunst en techniek een veilige plek creëren
Wat betekent het om je thuis te voelen in de klas? In de lessen kunst en techniek van Helga Kock am Brink draait het niet alleen om vaardigheden, maar ook om vertrouwen, verbinding en herkenning.
Culturele achtergronden van leerlingen in kunstlessen integreren om betrokkenheid te vergroten
In een diverse samenleving is het belangrijk dat het onderwijs aansluit bij de culturele achtergrond van leerlingen. Het integreren van deze achtergronden in kunstlessen kan niet alleen het creatieve proces van leerlingen bevorderen, maar ook hun betrokkenheid vergroten.
Ramen en spiegels (en af en toe een hamer): diversiteit en representatie in jeugdtheater
Theater Sonnevanck uit Enschede speelt als jeugdtheatergezelschap veel op scholen en treft daar kinderen uit alle lagen van de bevolking aan. Aan den lijve merkt artistiek directeur Daniel van Klaveren hoe een voorstelling hele verschillende uitwerkingen kan hebben, afhankelijk van welke leerlingen in de zaal zitten.
Van Zuidoost naar het conservatorium: Orlando Ceder zoekt naar verbinding
In het hart van Amsterdam Zuidoost tref ik muziekdocent en muzikant Orlando Ceder aan. Hij draagt een zwart-witte Kappa-trainingspak met een zilveren ketting vol schelpen. De ketting staat voor geluk en rijkdom in het mens-zijn. Het typeert zijn houding: muziek en onderwijs zijn voor hem middelen om te verbinden.
Thuishoren in het kunstonderwijs: Kunstzone 4 is uit!
Wie zich gezien voelt, durft zich te laten zien. Maar wat als je jezelf nergens terugziet? In het nieuwe nummer van Kunstzone onderzoeken we wat het betekent om je thuis te voelen in het kunstonderwijs en wat daarvoor nodig is.
De toekomst van het jong gebroed
Stijgende prijzen, onrust in de wereld, het milieu naar de verdoemenis: onzekerheid troef, dat is samengevat de waan van de dag. Je zal nu maar een tiener zijn, denkt Tijl Bossuyt. Hoe ga je onder deze omstandigheden dan kansen krijgen?
Altijd liefde…
Wie mijn stukjes af en toe leest weet hoe ik denk over het Nederlandse volkslied. Ik ben niet zo van Duits Frans, Frans Engels of Engel Bewaarder. Maar ik moet toegeven dat deze redelijk stompzinnige muziek in elk geval redelijk ondubbelzinnig is en zelden wordt misbruikt voor politieke doeleinden. Ik zeg zelden...
Toekomstschap – Deel 5 – AI als echoput
We gebruiken het dagelijks, vaak zonder dat we het doorhebben: AI is here to stay. Hoe bereiden we kinderen en jongeren voor op een maatschappij die grootschalig gebruikmaakt van AI vraagt Arida Brandringa zich af.
De schaduw van de toekomst: wat kunstenaars ons leren over wat komen gaat
Kunstdocenten kunnen de wereld van jongeren verbreden door hen kennis te laten maken met allerlei vormen van kunst, betoogt Peter de Boer, creative director van een startup. Wie kunst doorgrond, begrijpt wat er zich in de maatschappij ontvouwt – of zich gaat ontvouwen.
Mijmering #25: Tussen kunst en educatie, wat is de juiste balans?
Kan je een goede kunsteducator zijn als je zelf geen kunstenaar bent? Daar worstelt Dagmar Baars nogal eens mee en het antwoord lijkt meer voor de hand te liggen, dan het op het eerste gezicht lijkt.
De Kunst van het Ontwerpen 2025
Op vrijdag 3 oktober stond de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden in het teken van De Kunst van het Ontwerpen, een jaarlijkse ontwerpprijs die is uitgegroeid tot een traditie onder kunstvakdocentenopleidingen. Het landelijk overleg KVDO, dit keer samen met de vakvereniging VONKC (Vereniging Onderwijs kunst en Cultuur) biedt met deze prijs een podium aan beginnende kunsteducatoren.
De stapelaar: Demi Gerrits
Demi voltooide in 2022 de opleiding Dans aan PACT+ op het ROC van Amsterdam. Tijdens haar studie ontdekte ze haar passie voor het docentschap, waarna ze besloot de opleiding Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten te volgen. Momenteel zit ze in het derde jaar.
Samen werken aan ecologische dilemma’s
In Eindhoven werkten museum MU Hybrid Art House en het Stedelijk College samen om creatieve oplossingen te zoeken voor ecologische vraagstukken. In het project Ecokino dient de combinatie van kunst en wetenschap als inspiratie, maar vooral als uitnodiging tot nieuwsgierigheid.
Kunst als het (niet-)sprekende midden
Ik zie in de wereld vooral nog tegenpolen. Schreeuwers, schoppers en vernielers aan de ene kant; stilte, onmacht en verdriet aan de andere kant. De ruzies tussen mijn vierjarige en tweejarige zoon zie ik uitvergroot op tv terug. Het beschuldigen van de ander (“hij begon”), het ontkennen van eigen aandeel (“ik heb dat niet gedaan”) en vooral: er zo snel mogelijk van weg bewegen.




