Nieuws

books unsplash licence home-min Wie de magie van kunst ziet, heeft goud in handen

Kinderboekenschrijfster Janneke Schotveld ziet in haar gastlessen op scholen de grote verschillen tussen leerlingen. Eén ding maakt daarin echter niet uit en dat is de docent.

clayhands pickpik royalty free home-min Thuiskomen in de les: hoe kunst en techniek een veilige plek creëren

Wat betekent het om je thuis te voelen in de klas? In de lessen kunst en techniek van Helga Kock am Brink draait het niet alleen om vaardigheden, maar ook om vertrouwen, verbinding en herkenning. 

Foto Charissa Elward kh home-min Culturele achtergronden van leerlingen in kunstlessen integreren om betrokkenheid te vergroten

In een diverse samenleving is het belangrijk dat het onderwijs aansluit bij de culturele achtergrond van leerlingen. Het integreren van deze achtergronden in kunstlessen kan niet alleen het creatieve proces van leerlingen bevorderen, maar ook hun betrokkenheid vergroten.

Bellek Foto Bjorn van den Elst home-min Ramen en spiegels (en af en toe een hamer): diversiteit en representatie in jeugdtheater

Theater Sonnevanck uit Enschede speelt als jeugdtheatergezelschap veel op scholen en treft daar kinderen uit alle lagen van de bevolking aan. Aan den lijve merkt artistiek directeur Daniel van Klaveren hoe een voorstelling hele verschillende uitwerkingen kan hebben, afhankelijk van welke leerlingen in de zaal zitten.

Orlando Ceder Birthday Shoot foto Les Adu home-min Van Zuidoost naar het conservatorium: Orlando Ceder zoekt naar verbinding

In het hart van Amsterdam Zuidoost tref ik muziekdocent en muzikant Orlando Ceder aan. Hij draagt een zwart-witte Kappa-trainingspak met een zilveren ketting vol schelpen. De ketting staat voor geluk en rijkdom in het mens-zijn. Het typeert zijn houding: muziek en onderwijs zijn voor hem middelen om te verbinden.

KZ04cov foto Les Adu home-min Thuishoren in het kunstonderwijs: Kunstzone 4 is uit!

Wie zich gezien voelt, durft zich te laten zien. Maar wat als je jezelf nergens terugziet? In het nieuwe nummer van Kunstzone onderzoeken we wat het betekent om je thuis te voelen in het kunstonderwijs en wat daarvoor nodig is.

Foto van auteur: Tijl Bossuyt De toekomst van het jong gebroed

Stijgende prijzen, onrust in de wereld, het milieu naar de verdoemenis: onzekerheid troef, dat is samengevat de waan van de dag. Je zal nu maar een tiener zijn, denkt Tijl Bossuyt. Hoe ga je onder deze omstandigheden dan kansen krijgen?

Foto van auteur: Arjaan Verheule Altijd liefde…

Wie mijn stukjes af en toe leest weet hoe ik denk over het Nederlandse volkslied. Ik ben niet zo van Duits Frans, Frans Engels of Engel Bewaarder. Maar ik moet toegeven dat deze redelijk stompzinnige muziek in elk geval redelijk ondubbelzinnig is en zelden wordt misbruikt voor politieke doeleinden. Ik zeg zelden...

Foto van auteur: Arida Bandringa Toekomstschap – Deel 5 – AI als echoput

We gebruiken het dagelijks, vaak zonder dat we het doorhebben: AI is here to stay. Hoe bereiden we kinderen en jongeren voor op een maatschappij die grootschalig gebruikmaakt van AI vraagt Arida Brandringa zich af.

Der Krieg 1929 1932 Otto Dix Galerie Neue Meister Dresden Foto Igor Miske CC0 Wikimedia Commons home definitief-min De schaduw van de toekomst: wat kunstenaars ons leren over wat komen gaat

Kunstdocenten kunnen de wereld van jongeren verbreden door hen kennis te laten maken met allerlei vormen van kunst, betoogt Peter de Boer, creative director van een startup. Wie kunst doorgrond, begrijpt wat er zich in de maatschappij ontvouwt – of zich gaat ontvouwen.

Foto van auteur: Dagmar Baars Mijmering #25: Tussen kunst en educatie, wat is de juiste balans?

Kan je een goede kunsteducator zijn als je zelf geen kunstenaar bent? Daar worstelt Dagmar Baars nogal eens mee en het antwoord lijkt meer voor de hand te liggen, dan het op het eerste gezicht lijkt.

kvho fotografie Simmer Pinkster home-min De Kunst van het Ontwerpen 2025

Op vrijdag 3 oktober stond de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden in het teken van De Kunst van het Ontwerpen, een jaarlijkse ontwerpprijs die is uitgegroeid tot een traditie onder kunstvakdocentenopleidingen. Het landelijk overleg KVDO, dit keer samen met de vakvereniging VONKC (Vereniging Onderwijs kunst en Cultuur) biedt met deze prijs een podium aan beginnende kunsteducatoren.

Demi Gerrits foto Babette Schouten home-min De stapelaar: Demi Gerrits

Demi voltooide in 2022 de opleiding Dans aan PACT+ op het ROC van Amsterdam. Tijdens haar studie ontdekte ze haar passie voor het docentschap, waarna ze besloot de opleiding Docent Dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten te volgen. Momenteel zit ze in het derde jaar.

MU – Transmission studenten copyright Bram Versteeg lichter home-min Samen werken aan ecologische dilemma’s

In Eindhoven werkten museum MU Hybrid Art House en het Stedelijk College samen om creatieve oplossingen te zoeken voor ecologische vraagstukken. In het project Ecokino dient de combinatie van kunst en wetenschap als inspiratie, maar vooral als uitnodiging tot nieuwsgierigheid.

Foto van auteur: Pieter Baay Kunst als het (niet-)sprekende midden

Ik zie in de wereld vooral nog tegenpolen. Schreeuwers, schoppers en vernielers aan de ene kant; stilte, onmacht en verdriet aan de andere kant. De ruzies tussen mijn vierjarige en tweejarige zoon zie ik uitvergroot op tv terug. Het beschuldigen van de ander (“hij begon”), het ontkennen van eigen aandeel (“ik heb dat niet gedaan”) en vooral: er zo snel mogelijk van weg bewegen.