Nieuws

Wil jij meedenken, schrijven en content maken over kunstonderwijs? Kunstzone zoekt enthousiaste redacteuren voor de disciplines beeldend, muziek, theater, dans en film. Ook als je interesse hebt in beleid rond kunstonderwijs of in bredere thema’s binnen kunsteducatie ben je welkom!

Optredens, lesgeven en schrijfopdrachten; Babette Jane doet het allemaal, maar soms kan het wat veel zijn. Want waar haal je de tijd vandaan om al die taken voor te bereiden? Ervaring lijkt daarin hét sleutelwoord te zijn.

IJskappen smelten, bossen branden af en het water stijgt ons naar de lippen. Klimaatverandering is geen verre dreiging meer, maar een dagelijkse realiteit. Gelukkig staat er een nieuwe generatie op die zich er druk om maakt.

Choreografie is vaak sterk gericht op het menselijk lichaam. Maar wat als we onze positie als mens heroverwegen, en choreografie zien als iets dat ontstaat tussen mens en meer-dan-menselijke krachten – van ego naar eco?

Weliswaar niet ingewijd, toch betrokken. Kunstenaar, ondernemer, politicus, wetenschapper, ouder: ze kunnen zinvolle vergelijkingen of inspirerende gezichtspunten bieden. Kunstzone haalt ze erbij in de rubriek Buitenblik. Deze keer schrijver Nina Polak.

Met kunst en cultuur mentale gezondheid bespreekbaar maken. Dat is de missie van Museum van de Geest in Haarlem. Om het gesprek over mentale gezondheid onder jongeren op gang te brengen, laat het museum hen een gebruiksaanwijzing over zichzelf invullen: wie zijn ze en wat moeten anderen over hen weten?

Originaliteit. Dat magische woord dat zo vaak door de gangen van het kunstonderwijs galmt. Alsof het de hoogste standaard is waaraan je je als docent en kunstenaar moet meten: altijd vernieuwend, altijd grensverleggend. Alsof je studenten stuk voor stuk tot radicale vernieuwers moet kneden. Maar is dat realistisch, vraagt Peter de Boer zich af. En belangrijker: is het nodig?

Onder invloed van commercie en social media zijn popliedjes steeds meer eenheidsworst geworden. Muziekdocent Arjaan Verheule wil zijn leerlingen daarom verder laten kijken dan hun neus lang is.

Een goede geïntegreerde les ontwerpen kan een behoorlijke uitdaging zijn. Hoe zorg je ervoor dat je de leerdoelen van de verschillende vakken behaalt? En hoe kun je jezelf verrassen met een mooi lesontwerp? Johan Sterken van de werkgroep Vakintegratie met Muziek deelt zijn ervaringen.

Zijn of niet zijn? Dood of leven? Het zijn de beroemdste woorden uit de toneelliteratuur. Hamlet weet het niet. Uiteindelijk sterft hij een tragische dood, maar zijn vragen leven door, iedere keer dat het stuk gespeeld wordt. Want ze bieden troost en geven richting. Aan spelers en publiek, in het theater en in het klaslokaal.

De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. Tegelijkertijd beschikken zij over een directe en ongelimiteerde toegang tot muziek. Julian Schaap van de Erasmus Universiteit Rotterdam onderzoekt wat dat betekent voor de manier waarop onderwijsinstellingen muziek een plek geven in het leven van jonge mensen.

Met het onderwijsprogramma Mentaal welzijn & burgerschap geeft het Van Gogh Museum docenten de mogelijkheid om geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken, aan de hand van het leven en werk van Vincent van Gogh. “Doordat je iemand leert kennen, kun je je mening herzien.”

Op een broeierige zomerdag neemt een kleuterklas de les over: onmogelijke dieren worden op het bord getekend, de verhalen ontstaan als vanzelf erbij. Dagmar Baars vindt het leerzaam voor kind én leerkracht.

Louelle van Veen (24 jaar) ging na haar vwo-examen naar de mbo-opleiding Danser | Creative Contemporary van Rijn IJssel in Arnhem. Daarna deed ze de hbo-opleiding Docent Dans van Codarts in Rotterdam, waarvan zij in 2024 afstudeerde. Waarom koos zij hiervoor? En hoe verliep de overstap van het mbo naar het hbo?

Wat betekent het om jong te zijn in 2025? En welke rol kan kunstonderwijs spelen in het omgaan met mentale uitdagingen? In Kunstzone 2 verkennen we de kracht van kunst voor het mentaal welzijn van jongeren.