Nieuws
(On)gezien talent
Het kunstvakonderwijs selecteert al decennialang de ‘beste’ studenten voor hun opleidingen via audities, portfolio’s en opdrachten. Maar wat zijn eigenlijk de ‘beste’ kandidaten en hoe vindt die selectie plaats? Een pleidooi voor meerstemmigheid aan de poort.
Bèta Burgerschap: makenderwijs de wereld onderzoeken
De combinatie van wetenschap, technologie en burgerschap levert creatieve en kritische leerlingen op. Maar waar blijft de kunst in dit verhaal?
Toekomstschap – Deel 4 – Geen bullshitjobs
Mbo-beroepen zijn onmisbaar voor de samenleving. De roep om meer erkenning klinkt dan ook steeds luider. Arida Bandringa vraagt zich af: wanneer komt er ook een eerlijke beloning voor praktisch geschoolden?
AI maakt betere kunst dan mensen
Grapje. AI zal nooit kunst kunnen maken, laat staan betere kunst dan die van mensen. Wel nodigt AI kunstenaars uit om te reflecteren op de maatschappelijke impact van AI. Michel van Dartel, lector Situated Art, Design and Technology, pleit daarom dat kunstacademies hun studenten beter moeten voorbereiden op een wereld met AI en technologische ontwikkelingen niet moeten schuwen.
Vacature: Freelance Redacteur Instagram (2–4 uur per week t/m december 2025)
Kunstzone zoekt een creatieve en zelfstandige Instagram redacteur die onze online zichtbaarheid helpt versterken. Heb jij gevoel voor beeld, taal én kunstonderwijs? En weet jij hoe je inhoudelijke artikelen omzet in pakkende posts? Dan horen we graag van je!
Kunstonderwijs op OBS De Singel: ‘Met de inzet van muziek-, dans- en dramadocenten ontlasten we onze groepsleerkrachten’
Kunstzone ging in gesprek met verschillende basisscholen over hoe zij kunsteducatie vormgeven. In dit artikel is directeur Inge Werneke van OBS De Singel in Schiedam aan het woord.
Buitenblik: Louise Fresco
Weliswaar niet ingewijd, toch betrokken. Kunstenaar, ondernemer, politicus, wetenschapper, ouder: ze kunnen zinvolle vergelijkingen of inspirerende gezichtspunten bieden. Kunstzone haalt ze erbij in de rubriek Buitenblik. Deze keer schrijver en onderzoeker Louise Fresco.
Niet integreren maar infiltreren! ArtsSciences-revolutie vanaf de werkvloer
Vakkenintegratie leek dé toverformule voor onderwijsvernieuwing. Maar in de plannen voor het Nederlandse nationale curriculum lijkt het vuur voor vakkenintegratie alweer gedoofd. Zijn de kansen voor ArtsSciences voorbij? Emiel Heijnen ziet genoeg mogelijkheden: vergeet vakkenintegratie, kies voor vakkeninfiltratie.
Kunstzone 1 is uit! Vooruitkijken en vernieuwen met ArtsSciences-onderwijs
Hoe ga jij om met technologie die steeds meer invloed heeft op je leven, zoals AI? Wat denk je over klimaatverandering? En weet jij wat er in je eten zit, waar je afval belandt, of hoe schoon de lucht is die je inademt?
Mijmering #23: Kunsteducatie buiten de kaders van school
Kan je als kunsteducator eigenlijk wel een betekenisvol leerproces faciliteren binnen de schoolmuren? Of gebeurt dat eerder buiten school, in de echte wereld? Dagmar Baars raakt geïnspireerd tijdens een wandeling door een Joodse wijk in Antwerpen.
Kunst, wat is dat eigenlijk?
Materie die in vlam is gezet? De allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie? Wat kunst precies is, kan eigenlijk niemand zeggen. Maar is dat erg, vraagt Peter de Boer zich af. En wat is de rol van kunstdocenten in deze kwestie?
Emoties op school: vijand of vriend?
Welke rol spelen emoties in het leren van nieuwe dingen? Zijn het slechte raadgevers, of kan je als docent beter op de emoties van studenten inspelen? Mbo-praktijkonderzoeker Pieter Baay pleit voor onderwijs mét een hart.
Van kunstenaar tot docent: Studenten laten shinen met een podcastles
In de driedelige serie ‘Van kunstenaar tot docent’ beschrijven deelnemers aan Makers in de Klas hun eerste stappen in en naar het klaslokaal. Deze keer: Wendy Veerhuis.
Van jonge nieuwkomers in Nederland wordt verwacht dat zij zich ‘invechten’, in de woorden van oud-premier Rutte. Meldrid Ibrahim ziet hoe zij hun hoop en veerkracht verwerken in bijzondere kunstprojecten.
Meer plezier op school graag!
Wat vinden leerlingen leuk om te doen? Wat betekent plezier voor hen? En kan plezier ook binnen school plaatsvinden, of alleen buiten school? Hemmo Bruinenberg onderzoekt met collega's hoe onderwijs leuker kan worden gemaakt om de creatieve zelfexpressie van jongeren te stimuleren.




