Jonge Kunstbelevers
Wat is je meest inspirerende kunstwerk? Hoe heb je dat leren kennen? Kunstzone vraagt er jongeren naar.
Redactie: Marjo van Hoorn | Collage: Lennie Steenbeek
Jonge Kunstbelevers
Wat is je meest inspirerende kunstwerk? Hoe heb je dat leren kennen? Kunstzone vraagt er jongeren naar.
Redactie: Marjo van Hoorn | Collage: Lennie Steenbeek
Gido Dirkmaat (22 jaar)
Kunst heeft hem altijd al geïnteresseerd, maar hoe meer hij ervoor open is gaan staan, hoe meer het hem is gaan raken. Gido volgt de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving (AHK).
Waar zag je Cathedra van Barnett Newman voor het eerst?
Op mijn middelbare school had ik beeldende vorming als extra vak, maar ik vond abstracte kunst moeilijk te begrijpen. Toen we met de klas naar het Stedelijk Museum Amsterdam gingen, kregen we een rondleiding door de verschillende zalen en zo kwam ook Cathedra (1951) van Barnett Newman aan bod. De gids, die al snel genoeg had van de groep puberende bezoekers, vroeg ons om eens 2 minuten in stilte te gaan zitten voor dit werk en het echt goed tot ons door te laten dringen.
Wat ervaar je als je naar het werk kijkt?
Die paar minuten begonnen destijds met wat onbegrip, aangezien ik mijzelf er al van had overtuigd dat abstracte kunst niks voor mij was.
De tijd leek tergend langzaam voorbij te gaan, dus richtte ik mijn aandacht toch maar op dat grote blauwe doek met de witte lijn in het midden. Dat zorgde ervoor dat ik voor het eerst naar abstracte kunst keek om te begrijpen, en niet alleen om te zien. De blauwe vlakken leken plots op een gigantische poort en de witte streep in het midden was in mijn beleving ineens het zonlicht dat me verblindde en tegelijk uitnodigde om de wereld achter de blauwe deuren te ontdekken.
Na die 2 minuten begon de gids te vertellen over hoe het werk ooit is kapotgesneden met een mes, door dezelfde persoon die al eerder een werk van Newman had kapotgesneden. Het idee alleen al dat iemand zo woest kan worden van abstracte kunst dat je er met een mes op los gaat, gaf me kippenvel. Ik vond het verschrikkelijk om te horen, maar het liet me ook inzien dat de schoonheid van kunst niets meer is dan hoe de toeschouwer het werkt bekijkt of interpreteert.
Heeft Cathedra je aangemoedigd meer kunst te bekijken?
Het werk heeft me geleerd dat (abstracte) kunst begrijpen een hele open instelling nodig heeft. Als je niet bereid bent om het werk te echt aanschouwen, zul je het nooit zo mooi vinden als het eigenlijk is.
Ik vind abstracte kunst nu een hele intrigerende vorm van kunst omdat het vaak veel vrijheid geeft voor een eigen interpretatie. Newmans kunstwerk heeft er niet alleen voor gezorgd dat ik meer kunst ben gaan bekijken, maar ook zelf meer kunst ben gaan maken.
KZ06/2023