Loopbaanoriëntatie in museum

Er zijn stiekem best veel beroepen in een museum

Auteur: Eline Zwart | Foto: Manoah Salampessy (fragment)

Bedenk als vmbo-leerling maar eens wat je voor de rest van je leven wil gaan doen. Geen gemakkelijke opgave en begeleiding is daarbij welkom. Oriëntatie op de eigen loopbaan is een onderdeel bij CKV. Kan een museum daar een waardevolle bijdrage aan leveren? Het Noordbrabants Museum in ‘s-Hertogenbosch ontwikkelde hier de Museum Game voor.

‘In 2017 voerden we evaluatiegesprekken met partnerscholen. Een aantal punten kwam daar steeds in terug. Onder andere dat leerlingen echt zelf op een interactieve manier in het museum aan de slag willen’, vertelt Aafke de Bruijn, teamhoofd educatie van Het Noordbrabants Museum. ‘In de gesprekken kwam ook naar voren dat docenten er graag met CKV-klassen op uit willen.’ Dit was het startpunt voor de ontwikkeling van de Museum Game.

De Museum Game is een interactief augmentedrealityspel waarin geschiedenis en kunst aan bod komen, maar ook het museum als bedrijf. De Bruijn: ‘Dat weten leerlingen misschien nog niet, maar er zijn stiekem best veel beroepen in een museum. Met de Museum Game geven we een kijkje achter de schermen en bieden we een oriëntatie op verschillende beroepen.’
Leerlingen gaan in de Museum Game in groepjes van drie met een iPad op onderzoek uit in het museum. Als eerste komen ze de directeur tegen die het mysterie van de hertog en de game uitlegt. Later in het spel ontmoeten de leerlingen een beveiliger, conservator, registrator, communicatiemedewerker en een gastvrouw. Als laatste helpen ze in de augmentedrealitywereld de technische dienst met schilderijen ophangen.

Stig, Nova en Jasmijn van het Maurick College in Vught testten een van de laatste versies van de Museum Game. Nova: ‘Je hebt niet meteen door hoeveel je eigenlijk leert van zo’n spel.’ Op de vraag of het een leuke manier van leren is, zeggen ze alle drie volmondig ‘ja!’.
Leerlingen en docenten waren betrokken bij de ontwikkeling van de Museum Game en hen is regelmatig om advies en feedback gevraagd. Zo heeft Stig al meerdere versies van de Museum Game getest. ‘Het is leuk om al die stappen mee te krijgen.’
Als het aan Jasmijn ligt mogen er meer van dit soort initiatieven komen: ‘Ik vind dat je meer over verschillende beroepen leert door ‘net echt’ te doen. Anders hoor je er misschien wel leuke dingen over, maar als je het zelf doet is het anders dan verwacht.’

Eline Zwart werkt met Club Zien aan de ontwikkeling van educatieve programma’s voor vmbo-leerlingen in Brabantse musea.

NIEUWSGIERIG GEWORDEN?
De Museum Game is voor leerlingen van leerjaar 1, 2 en 3 vmbo.
Meer informatie over de Museum Game.

KZ03/23

Cover #3

 

Foto Jurien Higgins 2019 (fragment)