3 jul 2025
3 minuten lezen

De stapelaar: dansdocent Louelle van Veen

In deze rubriek vertelt een net afgestudeerde of afstuderende hbo-student over diens doorstroom van een mbo- naar een hbo-kunstvakopleiding. Waarom koos die hiervoor? En hoe verliep de overstap?

03-07-2025

Auteur: Saskia Sap | Beeld: Louelle van Veen Foto Rudy Carlier

Louelle van Veen (24 jaar) ging na haar vwo-examen naar de mbo-opleiding Danser | Creative Contemporary van Rijn IJssel in Arnhem. Daarna deed ze de hbo-opleiding Docent Dans van Codarts in Rotterdam, waarvan zij in 2024 afstudeerde. Waarom koos zij hiervoor? En hoe verliep de overstap van het mbo naar het hbo?

Waarom wilde je na je hbo-opleiding nog een opleiding volgen?
Ik ben opgegroeid in de dansschool van mijn moeder – Studio Danzo in Deventer – en dans al vanaf mijn vierde jaar. Maar na mijn eindexamen vwo wist ik nog niet zeker of ik echt van dansen mijn beroep wilde maken. Rijn IJssel heeft een versneld traject waarbij je in twee jaar heel veel danslessen krijgt (en wordt klaargestoomd voor het hbo, red.), dus zo kon ik uitproberen of een dansopleiding iets voor mij was. Toen ik daar afstudeerde, wist ik wel dat ik verder wilde in de dans, maar dan op het hbo. Dat was vooral omdat ik cognitief meer uitgedaagd wilde worden en omdat ik mijn docentkwaliteiten wilde verbeteren. 

Hoe heb je de overstap van mbo naar hbo ervaren?
Op het mbo was er veel zorg voor de studenten. De begeleiding was dichtbij, voelde als familie. Het hbo was afstandelijker, maar dat vond ik eigenlijk wel prettig. Daar was ik ook aan toe. Er waren duidelijke deadlines en het was gedisciplineerder. Tegelijkertijd werd er meer initiatief van je verwacht. Uiteindelijk werd je beoordeeld op je eigen criteria. Ook de stages waren fijn, want daardoor leerde ik waarom ik bepaalde dingen wilde doen. De ‘sprankels’ kwamen daar.

Heeft de stapeling van je twee studies aan je verwachting voldaan?
Toen ik na het vwo naar het mbo wilde gaan, zei een docent: “Je gooit je vwo weg!” Dat was geen leuke uitspraak, maar voor mij was de mbo-opleiding een goede voorbereiding. Na die twee jaar wist ik: dit wil ik. Van tevoren was ik wel bang dat ik na zes jaar dansopleiding ‘doodgestudeerd’ zou zijn, maar dat was uiteindelijk helemaal niet zo. Ik heb veel ontdekt: dans is een krachtige taal die in verschillende communities iets kan betekenen. En ik heb mijn plezier in dans behouden! 

Hoe zie je de toekomst?
Ik ben net terug van een half jaar reizen door Zuid-Amerika, waar ik ook danslessen heb gegeven. De komende maanden wil ik nadenken over welke dromen ik wil verwezenlijken. Ik weet al zeker dat ik dans wil gebruiken als sociaal of humanitair middel. Bijvoorbeeld door het opzetten van een daklozengezelschap met dans en muziek, of danslessen in vluchtelingenkampen.

Deze rubriek stond in KZ01/2025.