
IJskappen smelten, bossen branden af en het water stijgt ons naar de lippen. Klimaatverandering is geen verre dreiging meer, maar een dagelijkse realiteit. Gelukkig staat er een nieuwe generatie op die zich er druk om maakt.

Deze maand begint voor het tweede jaar op rij een lichting studenten van de HKU aan de minor Arts & Ecology. Tussen de bomen en het gefluit van de vogels leren ze in verbinding te komen met de natuur en hun zorgen over het klimaat om te zetten in creatieve projecten.

Elke goede docent draagt sporen van anderen met zich mee. Een gebaar, een zin, een manier van kijken – ooit ontvangen van iemand die op het juiste moment iets losmaakte. In de nieuwe rubriek Rolmodellen gaan we op zoek naar die momenten van overdracht: wanneer iemand je raakte en hoe dat vandaag doorwerkt in je eigen lespraktijk.

Elke dag verdwijnen ladingen papier, verf en ander materiaal in de vuilnisbak van het kunstlokaal. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook een gemiste kans voor het onderwijs. Op naar een duurzame én creatieve oplossing.

Leerlingen bij de start van een nieuw schooljaar een gevoel van thuiskomen geven, is essentieel ziet docent Meldrid Ibrahim. Een manier om leerlingen dat gevoel te geven, is om ze een gezamenlijk kunstwerk te laten maken.

Volg je een kunstvakopleiding – zoals muziek, dans, theater, beeldende kunst, film of mode – en bereid je je voor op een toekomst in het kunst- en cultuuronderwijs? Kriebelt het om jouw ideeën en ervaringen te delen? Dan zoeken we jou!

Samenwerkingen aangaan is cruciaal in de kunst-en cultuursector; Hemmo Bruinenberg weet daar alles van. Maar een goede samenwerking moet wel aan een aantal hoofdvoorwaarden voldoen. Eén daarvan is gelijkwaardigheid.

Welke verschillen zijn er in het muziekonderwijs op Europese scholen? In Zweden is veel aandacht voor popmuziek, in Montenegro draait het juist om folklore. In sommige landen moet er op de basisschool elke week muziek worden gegeven, in Nederland niet. Zijn we bij ons slechter af?

Thema # 3 Code Groen – Zo geef je kunstles op een steeds warmere planeet
IJskappen smelten, bossen branden af en het water stijgt ons naar de lippen. Klimaatverandering is geen verre dreiging meer, maar een dagelijkse realiteit. Gelukkig staat er een nieuwe generatie op die zich er druk om maakt.
In Kunstzone 3 onderzoeken we hoe kunsteducatie zich verhoudt tot klimaatverandering; één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Niet vanuit doemdenken, maar vanuit verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid.
Cover # 3 Campagnebeeld WE ZIJN ALLEMAAL HOLOBIONTS! (2025) Lisa Rampilli © Stichting RADIUS CCA
IJskappen smelten, bossen branden af en het water stijgt ons naar de lippen. Klimaatverandering is geen verre dreiging meer, maar een dagelijkse realiteit. Gelukkig staat er een nieuwe generatie op die zich er druk om maakt.
In Kunstzone 3 onderzoeken we hoe kunsteducatie zich verhoudt tot klimaatverandering; één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Niet vanuit doemdenken, maar vanuit verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid.
Cover # 3 Campagnebeeld WE ZIJN ALLEMAAL HOLOBIONTS! (2025) Lisa Rampilli © Stichting RADIUS CCA