Mirjam Völker

In de schilderijen van Mirjam Völker (1977) staan we oog in oog met de overblijfselen van een beschaving, overwoekerd door de natuur. De huizen, barakken en hutten in haar schilderijen zijn verlaten en doen soms Europees, dan weer Aziatisch aan. Is dit de wereld nadat de mensheid is uitgestorven of zijn het bouwsels waar kinderen spelen? Natuur en beschaving staan op gespannen voet. Woningen lijken de speelbal van de natuur en bezitten een welhaast menselijke kwaliteit. Vensters lijken op ogen en oren, bouwconstructies op ledematen. Deze antropomorfe structuren worstelen met de natuur, of misschien omhelzen ze elkaar. Het blijft een raadsel.
Geciteerd van: museum de Fundatie.

1 Verschlag (2016). Acrylic on canvas 110 x 150 cm. Privatsammlung, Aschersleben. Courtesy Galerie EIGEN + ART Leipzig/Berlin. Photo: Uwe Walter, Berlin
2 Bruch (2017). Acrylic on canvas 120 x 150 cm. Privatsammlung, Aschersleben, courtesy Galerie EIGEN + ART Leipzig/Berlin. Photo: Uwe Walter, Berlin
3 Biwak (2015). Acrylic on canvas 80 x 100 cm. Sammlung Hildebrand, Leipzig. Courtesy Galerie EIGEN + ART Leipzig/Berlin. Photo: Stefan Fischer, Leipzig

Jeroen Nissen Chaos als brandstof Beeldreportage Dries Verhoeven Kinderatelier Cultuurhuis Garenspinnerij
Gezocht!
Een nieuwe hoofdredacteur voor zowel het tijdschrift als de website
Voldoe je aan het profiel en heb je interesse: reageer vóór 20 november a.s.
Lees verder

Cover #6

Leerlingwerk VAVO Rijnmond College (Rotterdam)