De stapelaar
In deze rubriek vertelt een net afgestudeerde of afstuderende hbo-student(e) over diens doorstroom van een mbo- naar een hbo-kunstvakopleiding. Waarom kozen ze hiervoor? Hoe verliep de overstap?
Auteur: Saskia Sap | Foto: Ashley Affolter

Quincy Otgaar (24 jaar) ging na vmbo-t naar de mbo-dansopleiding PACT+ (ROC van Amsterdam) en vervolgens naar de hbo-opleiding Docent Dans (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten). In juli 2024 hoopt hij daar af te studeren.
Waarom wilde je na je mbo-opleiding nog een opleiding volgen?
Ik had weinig danservaring toen ik op het mbo kwam. Op mijn middelbare school dacht ik: ik kies dans, daar kom ik makkelijk mee weg. Ik vond het leuker dan verwacht en op aanraden van mijn dansdocent heb ik auditie gedaan. In mijn laatste mbo-jaar liep ik stage bij Dox en daar zaten ook studenten en docenten die enthousiast over hun hbo-opleiding spraken. Toen dacht ik: dat wil ik ook.
Hoe was die overgang van mbo naar hbo?
Qua dans viel het me mee. De opbouw was goed, vergelijkbaar met het mbo, alleen met meer diepgang in movement. Maar ik had niet verwacht dat ‘gender’ daar een groot ding was. In het laatste jaar van het mbo wist ik al dat ik niet meer als meisje wilde worden aangesproken, maar als jongen. Alleen durfde ik er nog niet echt voor uit te komen. In het hbo heb ik dat wel gedaan, maar er werd niet goed omgegaan met mijn genderkeuze. De docenten spraken mij niet aan met mijn aanspreekwoorden (hij/hem), die moest ik steeds herhalen. Ik merkte dat er weinig kennis over gender was. Intussen is dat gelukkig wel veranderd, dat merk je overal. Op het mbo was gender minder een probleem, misschien omdat daar meer de generatie van nu zit.
Wat betekende dat voor je ontwikkeling als dansdocent?
Ik durfde me steeds minder te laten zien, omdat ik bang was dat het weer fout zou gaan. Daardoor liep ik studievertraging op en moest ik intense gesprekken voeren. Maar ik heb er ook veel van geleerd. Als docent ben ik actief met gender bezig en niet bang om het gesprek hierover aan te gaan met mijn leerlingen. Ik geef veel les aan veertien- tot zestienjarigen en dat is net de leeftijd waarin je deze dingen onderzoekt. Ik vertel mijn leerlingen dat alles oké is en dat ik van iedereen het aanspreekwoord wil weten. De jongens en de meiden zet ik ook niet apart. Er is gewoon masculine energy en feminine energy. Daardoor heerst er een veilige sfeer in mijn lessen.
Wat heeft de hbo-opleiding je geboden?
Veel! Kennis op het gebied van choreograferen, van zelf dansen, maar ook van belichting, film en productie. Na de opleiding wil ik graag dansen in een contemporary company en zelf stukken maken, in combinatie met techniek, zoals film. Ik heb door het hbo een onwijze liefde voor dansdocentschap gekregen, maar ik wil pas later meer gaan lesgeven.
KZ01/2024